Implementation of Automatic Recognition in the Networks (I-AR)
Najbardziej rozbudowany i wielowątkowy wśród projektów z dziedziny uznawalności, w których NAWA obecnie bierze udział.
Polskie centrum ENIC-NARIC współpracuje w nim z ośrodkami uznawalności z Belgii (Flandrii), Litwy, Norwegii, Austrii, Włoch, Francji, Estonii, Ukrainy, Holandii oraz Irlandii i Czech. W ramach Grupy Sterującej we współpracę włączone są również: European University Association, European Students Union, European Consortium for Accreditation oraz duński ośrodek ENIC-NARIC.
Projekt I-AR ma na celu wsparcie sprawiedliwych zasad automatycznego uznawania kwalifikacji związanych z uzyskaniem wyższego wykształcenia na terenie UE oraz Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego.
Działania na poziomie europejskim obejmują:
- opracowanie dla państw Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego tabeli porównawczej kwalifikacji szkolnictwa wyższego według poziomów;
- aktualizacja EAR-manual – “podręcznika uznawalności” opartego na Konwencji Lizbońskiej, zawierającego praktyczne standardy dla procedur uznawania kwalifkacji;
- analizę przepisów Globalnej Konwencji o Uznawalności (Global Recognition Convention) oraz ich konsekwencji w odniesieniu do Konwencji Lizbońskiej, zwłaszcza w zakresie automatycznego uznawania kwalifikacji.
Na poziomie krajowym projekt przewiduje opracowanie zaleceń dla centrów ENIC-NARIC w zakresie automatycznego uznawania dokumentów o wykształceniu, a także strategii ich wdrożenia.
Na poziomie instytucji projekt zakłada:
- wzmocnienie współpracy pomiędzy centrami ENIC-NARIC a szkołami wyższymi;
- poprawienie jakości udostępnianych informacji na rzecz sprawiedliwego i automatycznego uznawania kwalifikacji;
- organizację seminariów dla uczelni na temat automatycznego uznawania kwalifikacji.
Informacje o projekcie na stronie koordynatora (Nuffic) - w języku angielskim.
Publikacje opracowane w ramach projektu:
- EAR manual 2023
- The Global Recognition Convention going local?
- Catalysts for automatic recognition
- Automatic recognition of foreign qualifications
- EHEA Qualifications table
Realizacja projektu finansowana jest ze środków Komisji Europejskiej, w ramach programu Erasmus+ KA3: Support to policy reforms.