Zainteresowanie filologią polską, kulturą i historią połączyło naukowców z Ukrainy, Włoch, Białorusi, Turcji i USA.
- Cieszymy się, że osoby, które interesują się językiem polskim i badają go zostały stypendystami programu Polonista NAWA. Są Państwo pierwszymi stypendystami-naukowcami tego programu. Jestem pewna, że po jego zakończeniu będą Państwo z jeszcze większym entuzjazmem mówić i pisać o języku polskim. Mam też nadzieję, że pozostaną Państwo przyjaciółmi Polski – tak dr Grażyna Żebrowska, dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, powitała stypendystów programu Polonista NAWA na pierwszym spotkaniu dla zagranicznych naukowców, wyróżnionych stypendiami NAWA.
Spotkanie zorganizowała NAWA i odbyło się ono w trybie online. Wzięli w nim udział stypendyści programu Polonista NAWA, którzy już rozpoczęli realizację swoich projektów. W 2020 roku po raz pierwszy w programie przyznano stypendia nie tylko studentom, którzy chcą kształcić się na studiach polonistycznych w Polsce, ale także badaczom języka, polskiego, literatury, polskiej kultury, historii i sztuki. Stypendia NAWA otrzymało ośmiu naukowców z Ukrainy (3 osoby), Włoch (2), Białorusi (1), Turcji (1) i USA (1).
Obecnie pięć osób realizuje swoje projekty badawcze w Polsce:
- Dr hab. Alessandro Ajres z Universita’ Degli Studio Di Torino (Włochy) na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach - projekt „Hip-hop music and urban art. Silesia as a center of new cultural and communication patterns”;
- Dr hab. Viktoriia Durkalevych z Drohobyckiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Iwana Franki (Ukraina) na Uniwersytecie Mikołaj Kopernika w Toruniu – projekt „Semiotyka miasta. Komparatystyka tożsamości literackich Torunia i Drohobycza”;
- Dr Olena Humeniuk z Borys Grinchenko Kyiv University (Ukraina) na Uniwersytecie Mikołaj Kopernika w Toruniu – projekt „Polska – ośrodek ukraińskich studenckich korporacji w latach 1920–1939”;
- Dr Oksana Hysa z Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. W. Hnatiuka (Ukraina) na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – projekt „Lwowska i Poznańska szkoła muzykologiczna: historia, typologia, tendencje rozwoju”;
- Dr Jacopo Saturno z Universita degli Studi di Bergamo (Włochy) na Politechnice Śląskiej - projekt „Interkomprehensywne nauczanie języka polskiego jako obcego Słowian Wschodnich w lingwistycznej perspektywie porównawczej”.
Dr hab. Dariusz Pniewski, prof. UMK, jeden z ekspertów oceniających wnioski w programie Polonista NAWA, podkreślił, że zakres zainteresowań naukowców, którzy zdobyli stypendium w programie Polonista NAWA, jest bardzo szeroki: – To nie są tylko poloniści, to są osoby, które zajmują się kulturą, historią i to jeszcze w różny sposób. Wszystkie te osoby proponują nieoczywiste tematy i nieoczywiste perspektywy podejścia do nich.
Dodatkowo stypendyści NAWA prowadzą różne inne aktywności związane z promocją języka polskiego oraz kultury polskiej, np. prowadzą zajęcia ze studentami, czy też promują na swoich rodzimych uczelniach ofertę NAWA dla obcokrajowców zainteresowanych nauką języka polskiego czy studiami w Polsce.
Prof. Pniewski zauważył także, że obserwuje się rosnące zainteresowanie językiem polskim za granicą. Zainteresowanie to nie wynika jedynie z powodów praktycznych, takich jak np. konieczność nauczenia się języka polskiego, żeby podjąć pracę w Polsce, ale przesuwa się w kierunku zainteresowania badaniem języka polskiego.
- Glottodydaktyka polonistyczna z perspektywy jej funkcjonowania za granicą staje się coraz bardziej naukowa. W ośrodkach za granicą pojawiają się osoby, które swoje zainteresowania skupiają na uczeniu się i na nauczaniu naszego języka, często w otoczeniu innych języków lub nauczania w ogóle języków obcych w tym języka polskiego – potwierdził dr hab. Przemysław Gębal, prof. UW i PŚ, opiekun naukowy stypendysty NAWA dr. Jacopo Saturno. - A to jest ten pierwszy krok, żeby pokazać, że glottodydaktyka polonistyczna to nie jest tylko pomysł lokalny, którym próbujemy zaczarować świat, tylko ludzie po prostu w niego w wierzą i nasz język i jego nauczanie staje się dokładnie takim samym, jak nauczanie innych języków.
Prof. Gębal dodał, że projekty stypendystów NAWA, takie jak projekt dr. Saturno, mogą przyczynić się do profesjonalnego nauczania polszczyzny i profesjonalnego kształcenia nauczycieli języka polskiego jako języka obcego.