Welcome to Poland w świetle doświadczeń uczelni realizujących projekty - Uniwersytet Łódzki podsumowuje konferencję - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

Program Welcome to Poland  umożliwia polskim instytucjom szkolnictwa wyższego zwiększanie ich potencjału w zakresie umiędzynarodowienia.

Zgłoszone w ramach naborów projekty mogą dotyczyć np. przyjmowania i obsługi zagranicznych studentów, doktorantów, kadry dydaktycznej i naukowej, kształtowania postaw otwartości i tolerancji w środowisku akademickim. To również spotkania integracyjne i warsztaty międzykulturowe.

Jednym z beneficjentów dotychczasowych edycji programu jest Uniwersytet Łódzki. Na uczelni realizowane są dwa projekty: BUILD UP – Budowanie kompetencji kadry akademickiej i administracyjnej oraz podnoszenie zdolności instytucjonalnej w zakresie umiędzynarodowienia Uniwersytetu Łódzkiego oraz BUILD UP 2.0 Inicjatywy wzmacniające dynamikę umiędzynarodowienia Uniwersytetu Łódzkiego.

Dnia 19 marca 2021 r. Uniwersytet Łódzki zorganizował konferencję online „Welcome to Poland w świetle doświadczeń uczelni realizujących projekty”, która podsumowała ponad dwa lata funkcjonowania programu Welcome to Poland.

W wydarzeniu głos zabrali również przedstawiciele innych uczelni, na których realizowane są projekty w ramach programu NAWA Welcome to Poland.

Zapraszamy do zapoznania się z podsumowaniem konferencji przygotowanym przez organizatora wydarzenia:

Jakie działania wydatnie wspierają umiędzynarodowienie uczelni? Jak włączać społeczność uniwersytetu w ten proces? Jak zaplanować wsparcie szkoleniowe dla pracowników? Na te i inne pytania starali się odpowiedzieć przedstawiciele pięciu uczelni, które z powodzeniem realizują te procesy, podczas konferencji w dn. 19 marca. Wydarzenie zatytułowane „Program Welcome to Poland w świetle doświadczeń polskich uczelni” zgromadził ponad 160 pracowników polskich szkół wyższych, w tym wielu doświadczonych w realizowaniu projektów. Partnerem konferencji była Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej.

Ogłoszenie przez NAWA programu Welcome to Poland w 2018 roku było wydarzeniem bez precedensu w polskiej edukacji wyższej. Była to pierwsza tak duża krajowa inicjatywa ustanowiona na rzecz budowania potencjału uczelni w obszarze umiędzynarodowienia. Nie był to bynajmniej obszar zaniedbany. Polskie uczelnie z powodzeniem prowadziły projekty, również w partnerstwach międzynarodowych, realizowały inicjatywy we własnych murach dla studentów zagranicznych oraz rozwijały działania związane z internacjonalizacją „w domu”. Komplementarne cele programu pozwoliły rozwinąć te działania, jak również zainicjowały w murach polskich szkół wyższych proces podnoszenia kompetencji kadry akademickiej i administracyjnej na niespotykaną wcześniej skalę.

W poszukiwaniu inspiracji

Spośród wielu projektów, które są realizowane w ramach programu Welcome to Poland, w trakcie konferencji przedstawiono 5 inspirujących inicjatyw. Projekt Uniwersytetu Łódzkiego BUILD UP był uzupełnieniem i kontynuacją działań prowadzonych od wielu lat i odpowiedzią na jasno zdefiniowane potrzeby. Oparty na trzech filarach: student, pracownik akademicki, pracownik administracyjny zaoferował ponad 800 miejsc szkoleniowych dla pracowników oraz szereg wydarzeń integracyjnych i wspierających studentów zagranicznych w uczelni. Program Mentor ze szkoleniami dla studentów-mentorów, szereg warsztatów z zasad legalizacji pobytu czy coaching kryzysowy, to tylko niektóre z nich.  Projekt JOIN US – All great stories begin here! Akademii Górniczo-Hutnicznej oprócz realizacji kilkudziesięciu szkoleń dla kadry dydaktycznej, administracyjnej i studentów, w których udział wzięło ponad 600 osób w obszarach kompetencji komunikacyjnych, międzykulturowych, informatycznych i dotyczących aspektów formalno-prawnych związanych z kształceniem studentów zagranicznych, zaowocował także stworzeniem aplikacji mobilnej Welcome to AGH UST. Odbyły się także liczne wydarzania integrujące społeczność uczelni, w szczególności Wigilia Międzynarodowa i Wielkanoc Międzynarodowa. Bardzo ciekawy projekt TULbox zrealizowała Politechnika Łódzka. Obejmował on m.in. przetłumaczenie kluczowej dokumentacji wewnętrznej, ujednolicenie terminologii, zorganizowanie kursu języka polskiego dla studentów zagranicznych oraz przygotowanie z myślą o nich praktycznych przewodników. Unikalną inicjatywą było zwiększenie potencjału Biblioteki PŁ poprzez utworzenia miejsca integracji międzykulturowej, zakup literatury naukowej i beletrystycznej w językach angielskim i francuskim oraz kursy e-learningowe, ułatwiające gościom zagranicznym korzystanie z niej. Projekt #SGH4U realizowany w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie to ponad 340 godzin szkoleń, w tym unikalne szkolenie Harvard Kennedy School (Crisis Leadership in Higher Education) i blisko 360 uczestników oraz 10 wizyt studyjnych. SGH zorganizowała też wydarzenia integrujące pracowników polskich uczelni i umożliwiające wymianę doświadczeń: Seminarium dotyczące integracji studentów zagranicznych w formie kreatywnego warsztatu Design Thinking oraz Konferencję: Forum Dziekanatów International. W ramach projektu SGH wydała też publikację recenzowaną: „Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego. Szanse, wyzwania i dobre praktyki”. Bardzo ciekawe podejście do realizacji projektów NAWA zaprezentował Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, dla którego były one niezmiernie ważnym etapem budowy strategii umiędzynarodowienia. Szczególnie interesujące są udogodnienia technologiczne wprowadzone na uczelni. Serwis główny strony internetowej UMB został przetłumaczony na 8 języków obcych. Powstały też całkiem nowe odrębne strony dla studentów English Division oraz dla kandydatów na studia. Została uruchomiona anglojęzyczna wersja wyszukiwarki kontaktów do pracowników uczelni. Przeprowadzane zostało kompleksowe, całościowe, dwujęzyczne oznakowanie kampusu UMB (PL-EN) w tym zabytkowego Pałacu Branickich, które ma na celu ułatwiać  funkcjonowanie studentom i kadrze  naukowo-dydaktycznej z zagranicy. Budynki, pomieszczenia, sale dydaktyczne, aule oraz główne ciągi komunikacyjne oznakowane zostały jednolitymi dwujęzycznymi informacjami. Łącznie zamontowanych zostało 68 szt. nośników zewnętrznych oraz 2511 szt. nośników wewnętrznych.

Uczymy się od siebie

Przytoczone powyżej inicjatywy to jedynie część zrealizowanych przez uczelnie działań projektowych. Wiele z nich jest podobnych, bo i potrzeby w dziedzinie umiędzynarodowienia w poszczególnych uczelniach nie różnią się znacząco, szczególnie w obszarze podnoszenia kompetencji oraz integracji studentów zagranicznych. Jednakże każdy z ww. projektów wyróżnia się poprzez zaproponowanie oryginalnych rozwiązań realizujących zidentyfikowane potrzeby, a wspólnie oferują morze inspiracji dla kolejnych projektów Welcome to Poland. Warto bowiem „podglądać” co robią inni, nie ma niczego złego w inspirowaniu się nawzajem. Wymiana dobrych praktyk i dzielenie się rezultatami, problemami, doświadczeniem ma ogromną wartość. Buduję siłę całego sektora edukacji wyższej w Polsce, przyczynia się do kreowania innowacji i jakości realizowanych działań. Ale uczenie się od siebie nie powinno mieć wymiaru jedynie międzyinstytucjonalnego, ale w równej mierze wewnętrzny. Doświadczenia różnych działów własnej uczelni to kopalnia wiedzy i pomysłów, dlatego komunikacja i współpraca jest kluczową kwestią dla budowania projektów, które będą realizowały potrzeby uczelni w różnych obszarach.

Klucz do sukcesu

Warto zwrócić uwagę na kilka kwestii kluczowych dla skutecznego realizowania projektów dla instytucji NAWA. Przede wszystkim projekty powinny być oparte o rzetelną analizę potrzeb, która pozwoli na określenie celów ogólnych i szczegółowych i zaplanowanie działań, które będą je realizować. Budowa zespołu projektowego o uzupełniających się kompetencjach i zaangażowanie właściwych działów już na etapie aplikacji to również jeden z kluczy do sukcesu. Wreszcie aspekt promocyjny realizowanych działań, tak aby projekt trafił do świadomości szerokiego grona pracowników uczelni, stał się marką, która oznacza jakościowe działania na rzecz budowania potencjału uczelni w obszarze umiędzynarodowienia. Pierwsza edycja programu wyzwoliła pokłady entuzjazmu, który zaowocował wieloma projektami na bardzo dużą skalę. Nie jest to jednak jedyna droga do budowania internacjonalizacji polskich uczelni. Projekty o mniejszym zakresie, ukierunkowane na konkretny obszar działalności, mogą w przypadku wielu uczelni być lepszym rozwiązaniem. Skupienie się na realizacji węższego zakresu celów opartych o rzetelną analizę potrzeb także będzie wartościowym krokiem na drodze do umiędzynarodowienia.

Dlaczego warto?

Projekty Welcome to Poland są wymagające w realizacji, ale czas im poświęcony nie jest czasem straconym. Są szansą na duży krok naprzód we wzmacnianiu potencjału umiędzynarodowienia polskich szkół wyższych, ale także na szeroką promocję samej idei w murach własnej uczelni i budowanie świadomości jej znaczenia. Realizacja projektów to także rozwój zawodowy członków zespołu projektowego oraz jego integracja. Projekty mobilizują do zmierzenia się z zadaniami wymagającymi zaangażowania i współpracy. Skala szkoleń przeprowadzonych w polskich uczelniach i entuzjastyczne ich przyjęcie przez pracowników pokazała, jak bardzo były one potrzebne i pozwoliły zapełnić wiele luk kompetencyjnych. Na szczególną uwagę zasługuje włączenie w proces szkoleniowy pracowników administracyjnych, nie tylko tych z działów współpracy zagranicznej. Co więcej, były one także okazją do zidentyfikowania dalszych potrzeb szkoleniowych instytucji oraz potrzeb uczelni w obszarze internacjonalizacji. Dodatkowo pandemia postawiła zespoły projektowe w całej Polsce przed bezprecedensowym wyzwaniem zrealizowania zakładanych celów w warunkach pracy zdalnej. Był to czas trudny, ale wyzwolił on pokłady kreatywności. Szkolenia zostały przeniesione do środowiska wirtualnego, co pomimo początkowych obaw, nie zmniejszyło zainteresowania udziałem. Był to czas kiedy wyzwania należało postrzegać jako szanse i polskie uczelni sprostały temu wyzwaniu.

Materiały z konferencji zawierające informacje o projektach i linki do zasobów można pobrać tutaj

Małgorzata Gramala, Biuro Współpracy z Zagranicą, Uniwersytet Łódzki, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

logo build up

buildup banner 1920x321

 

Zdjęcie wprowadzenia: Adobe Stock 

 

Udostępnij