NAWA wspiera szkoły doktorskie - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

Do 2023 roku będą realizowane projekty finansowane w programie STER 2020, wzmacniające umiędzynarodowienie szkół doktorskich. Przedstawiamy przykładowe działania.

Opracowanie wspólnego międzynarodowego programu kształcenia doktorantów w zakresie geologii Arktyki, tworzenie kursów w jęz. angielskim, szkolenia z kadrą zagraniczną i seminaria z noblistami – to tylko kilka przykładów na to, jak można umacniać międzynarodowe relacje krajowych szkół doktorskich. Jedenaście uczelni i jeden instytut PAN, które prowadzą takie szkoły, zostało w 2020 roku beneficjentami programu program „STER - Umiędzynarodowienie szkół doktorskich”.

Interdyscyplinarne szkoły doktorskie, które zastąpiły studia doktoranckie, funkcjonują w szkolnictwie wyższym od poprzedniego roku akademickiego. Jednym z ważnych aspektów ich działalności są kontakty zagraniczne. Do jednostek, które prowadzą takie szkoły, skierowany jest właśnie program STER. Projekty wyłonione w ramach naboru przeprowadzonego w 2020 roku do programu STER będą realizowane do końca grudnia 2023 roku. Wśród tegorocznych beneficjentów programu znalazły się uczelnie: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Uniwersytet Wrocławski, Akademia Górniczo-Hutnicza im. S. Staszica w Krakowie, Politechnika Gdańska, Politechnika Łódzka, Politechnika Śląska, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Instytut Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego Polskiej Akademii Nauk. Ich projekty zostaną dofinansowane na łączną kwotę ok. 20 mln zł. Jakie działania planują i realizują beneficjenci programu?

 

Politechnika Śląska nagrodzona w konkursie Krajowej Reprezentacji Doktorantów

Przykładem może być Szkoła Doktorów Politechniki Śląskiej w Gliwicach, która w ramach programu STER podejmuje m.in. działania związane z pozyskaniem zagranicznych doktorantów, w tym w szczególności przygotowanie obcojęzycznych materiałów informacyjnych, skierowane do zagranicznych doktorantów oraz dostosowanie istniejącej strony internetowej Szkoły do potrzeb doktorantów z zagranicy. Planowana jest też wypłata stypendiów dla najlepszych doktorantów zagranicznych oraz doktorantów z Polski realizujących projekty doktorskie we współpracy międzynarodowej i zmierzających do uzyskania wspólnych lub podwójnych dyplomów (joint degree lub double degree), a także organizacja zagranicznych staży naukowych dla najlepszych doktorantów z Polski i z zagranicy, we wiodących ośrodkach naukowych. Szkoła Doktorów zamierza zorganizować też pobyty zagranicznych profesorów wizytujących z wiodących uczelni zagranicznych prowadzących zajęcia dydaktyczne dla doktorantów.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z udziału w programie STER. Program ten daje nam wsparcie w podejmowanych działaniach zmierzających do wzrostu umiędzynarodowienia naszej szkoły doktorskiej. Pozwoli nam podnieść jakość kształcenia doktorantów, zwiększyć ich mobilność międzynarodową, pozyskać większą liczbę doktorantów cudzoziemców oraz promotorów z zagranicy, a także nawiązać współpracę międzynarodową w zakresie uzyskania joint degree lub double degree” – powiedział dyrektor Szkoły Doktorów prof. dr hab. Tadeusz Wieczorek.

Warto dodać, że pod koniec listopada 2020 roku Politechnika Śląska zajęła I miejsce w konkursie na Najbardziej PRODOKtorancki Podmiot prowadzący szkołę doktorską lub studia (doktoranckie) w Polsce, organizowanym przez Krajową Reprezentację Doktorantów, ogólnopolskiego przedstawiciela środowisk doktorantów.

 

AGH chce skorzystać ze wszystkich możliwości programu STER

Prawie 2 mln zł dofinansowania otrzymała Szkoła Doktorska AGH. W projekcie „Expanding the Internationalisation of the AGH Doctoral School” szkoła planuje m.in. działania związane z pozyskaniem zagranicznych doktorantów oraz wypłatą stypendiów dla najlepszych doktorantów zagranicznych oraz doktorantów z Polski realizujących projekty doktorskie we współpracy międzynarodowej. Jednostka zamierza też wesprzeć zagraniczną mobilność najlepszych doktorantów z Polski i z zagranicy, a także zebrać międzynarodowy zespół profesorów w celu opracowania wspólnego międzynarodowego programu kształcenia doktorantów w zakresie geologii Arktyki.

- Szkoła Doktorska AGH chce wykorzystać wszystkie możliwości, jakie oferuje program STER. Liczymy, że realizacja projektu przyczyni się nie tylko do zwiększenia liczby i jakości kandydatów z zagranicy, ale pozwoli istotnie zwiększyć liczbę profesorów wizytujących realizujących zajęcia w Szkole Doktorskiej oraz nawiązać współpracę z zagranicznymi jednostkami kształcącymi doktorantów – powiedział prof. dr hab. Marcin Szpyrka, dyrektor Szkoły Doktorskiej AGH.

 

Projekt InterDocSchool Politechniki Wrocławskiej

Wśród wyróżnionych uczelni znalazła się też Szkoła Doktorska Politechniki Wrocławskiej, która zdobyła 2 mln zł z programu STER. Z tych środków sfinansowane zostaną m.in. stypendia i zagraniczne staże.

„Przygotowany przez nas projekt InterDocSchool (“Internationalisation of Wroclaw University of Science and Technology Doctoral School”) umożliwi nam działania zwiększające umiędzynarodowienie Szkoły Doktorskiej Politechniki Wrocławskiej – mówi prof. Krzysztof Walkowiak, dziekan Szkoły Doktorskiej PWr., cytowany w komunikacie uczelni. – Chodzi m.in. o realizację zagranicznych staży dla doktorantów, organizacje szkół letnich i zimowych, wizyty studyjne w innych szkołach, organizacje przyjazdu profesorów wizytujących czy stworzenie nowych kursów w języku angielskim” – dodaje. W Szkole Doktorskiej PWr kształci się obecnie ok. 300 osób.

 

Spotkania z Noblistami na Uniwersytecie Jagiellońskim

Stypendia dla najlepszych doktorantów, szkolenia dla promotorów i doktorantów oraz seminarium z noblistami – to część działań Uniwersytetu Jagiellońskiego, na które uczelnia otrzymała z programu STER 2 mln zł. Projekt Doctorate for the Future with the Jagiellonian University Doctoral Schools” zakłada przyznanie stypendiów dla najlepszych doktorantów realizujących doktoraty na poziomie międzynarodowym, wspieranie mobilności międzynarodowej doktorantów oraz organizację szkół letnich i zimowych z różnych kompetencji. Uczelnia planuje też szkolenia dla promotorów, kadry i doktorantów z kadrą zagraniczną, opracowanie zdalnych modułów nauczania przez badaczy zagranicznych i seminarium z laureatami i kandydatami do Nagrody Nobla.

 

Zmiana w kształceniu doktorantów

Wprowadzenie szkół doktorskich miało na celu zmniejszenie masowości kształcenia na studiach trzeciego stopnia i poprawę jakości rozpraw doktorskich. Takie szkoły – w których kształcenie prowadzone jest w co najmniej dwóch dyscyplinach - mogą powstawać m.in. przy uczelniach akademickich, instytutach badawczych, instytutach PAN i instytutach międzynarodowych.

 

STER 2021 – kierunek umiędzynarodowienie

Program NAWA „STER - Umiędzynarodowienie szkół doktorskich” jest adresowany do jednostek naukowych, które prowadzą szkoły doktorskie. Celem programu jest wsparcie umiędzynarodowienia szkół doktorskich w zakresie m.in. doskonalenia jakości kształcenia w szkołach doktorskich oraz jakości badań naukowych doktorantów poprzez międzynarodową wymianę dobrych praktyk i doświadczeń; zwiększenia mobilności międzynarodowej doktorantów; pozyskania doktorantów cudzoziemców oraz promotorów z zagranicy; realizacji przez doktorantów projektów badawczych o charakterze międzynarodowym.

Następny nabór w programie NAWA planuje ogłosić w kwietniu tego roku.

Zdjęcie: ©Vasyl- stock.adobe.com.

Udostępnij