W tym roku – ze względu na pandemię – doroczna konferencja Direct to Recognition poświęcona uznawalności dokumentów potwierdzających wykształcenie odbyła się w formie zdalnej. W dniach 18 listopada, 25 listopada i 2 grudnia 2020 r. Biuro uznawalności wykształcenia, pełniące rolę polskiego ośrodka ENIC-NARIC, przeprowadziło cykl trzech webinariów. Łącznie w wydarzeniu wzięło udział prawie 200 pracowników uczelni, kuratoriów oświaty i innych zainteresowanych instytucji. W poszczególnych spotkaniach uczestniczyło odpowiednio 153, 144 i 90 osób.
Wyzwania dla mobilności akademickiej związane z COVID-19 nie oznaczają, że uznawalność wykształcenia przestaje być istotna - mówiła dr Grażyna Żebrowska, dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, otwierając wydarzenie 18 listopada. - Choć decyzja o studiach za granicą wydaje się teraz bardziej ryzykowna, wiele osób wraca z zagranicznymi kwalifikacjami by kontynuować naukę w kraju zamieszkania. Rozwój programów kształcenia zdalnego coraz częściej pozwala też studiować na zagranicznych uczelniach, pozostając fizycznie w swoim kraju.
Dyrektor podkreśliła również, że wykorzystanie nowoczesnych narzędzi IT zarówno w procesie kształcenia jak i uznawania dokumentów staje się obecnie koniecznością. Z drugiej strony to również szansa na nowe spojrzenie na proces nauczania i usprawnianie procedur – niezbędne, by Polska pozostawała atrakcyjnym miejscem do studiowania.
Konkretny wymiar tym rozważaniom nadała prezentacja Hanny Reczulskiej, Dyrektor Biura uznawalności wykształcenia w NAWA, na temat nowych funkcji uruchomionego rok temu systemu KWALIFIKATOR oraz dalszych planów jego rozwoju w kontekście projektów międzynarodowych, w których uczestniczy polski ośrodek ENIC-NARIC. Następnie Joanna Nyga, Kierownik zespołu informacji o dyplomach zagranicznych, pokazała na wziętych z praktyki własnego zespołu przykładach jak korzystać z dostępnych zagranicznych baz danych umożliwiających weryfikację dokumentów oraz jak radzić sobie z elektronicznymi dokumentami o wykształceniu.
Spotkanie 25 listopada poświęcone było zaleceniom Konwencji Lizbońskiej w zakresie dostarczania informacji oraz dobrych praktyk w ocenie zagranicznych dokumentów o wykształceniu. Magdalena Siuda-Wiśniewska zwróciła uwagę na nowe informacje i opracowania dostępne na stronie internetowej NAWA, stronie sieci ENIC-NARIC oraz w źródłach zagranicznych. Wskazała też podstawy prawne, z których wynikają poszczególne wymogi i zalecenia.
2 grudnia, na zakończenie cyklu webinariów, jako gość specjalny wystąpiła Angela Lambkin - ekspertka z irlandzkiego ośrodka NARIC, działającego w ramach Quality and Qualifications Ireland. Przedstawiła szczegółową i ciekawą prezentację o systemie edukacji Irlandii, wskazała wiele źródeł pomocnych w ocenie irlandzkich dokumentów i odpowiedziała na pytania o wyzwania z jakimi mierzą się instytucje i uczelnie w jej kraju.
Wysoka frekwencja i zaangażowanie uczestników oraz kwestie poruszane podczas sesji pytań i odpowiedzi po każdym ze spotkań będą stanowić inspirację do przygotowania kolejnych wydarzeń online. Zarówno organizatorzy jak i uczestnicy mają jednak nadzieję, że w przyszłym roku możliwa będzie organizacja konferencji w tradycyjnej formie.
Zdjęcie na stronie głównej: głównej: ©burdun stock.adobe.com