Wyrównywanie poziomu życia w różnych regionach świata poprzez kształcenie obywateli z krajów rozwijających się, rozwój bliższej współpracy Polski z różnymi regionami świata poprzez wsparcie najzdolniejszych studentów, wreszcie społeczna odpowiedzialność nauki – to tylko niektóre z celów leżących u podstaw programu Banach NAWA, będącego wspólną inicjatywą Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
Program Banach NAWA przygotowano z myślą o młodzieży z krajów rozwijających się, planującej podjęcie studiów w Polsce.
W tegorocznej edycji spośród 2049 zgłoszeń z 32 krajów przyznano wsparcie finansowe dla 300 osób. Warto zauważyć, że mimo trudnej sytuacji pandemicznej i międzynarodowej zanotowano wzrost w porównaniu do poprzedniej edycji, w której statystyki przedstawiały się następująco: prawie 2000 zgłoszeń i 260 przyznanych stypendiów.
Co więcej, w tym roku ponad 70% zgłoszeń uzyskało pozytywną ocenę merytoryczną wniosku.
Największą liczbę w tym gronie stypendystów stanowią obywatele pochodzący z Azerbejdżanu, Etiopii, Nigerii. Poza tym w gronie znaleźli się także studenci z krajów takich jak: Albania, Angola, Armenia, Białoruś, Brazylia, Czarnogóra, Gruzja, Indie, Indonezja, Irak, Iran, Jordania, Kazachstan, Kenia, Kolumbia, Liban, Macedonia Północna, Meksyk, Palestyna, RPA, Tanzania, Tunezja, Ukraina, Uzbekistan, Wietnam.
Największą popularnością wśród studentów zyskały takie uczelnie jak Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Jagielloński, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Wrocławski, Politechnika Poznańska. Wśród dziedzin, które były najczęściej wskazywane przez wnioskodawców, znalazły się dziedziny nauk inżynieryjno-technicznych oraz nauk ścisłych i przyrodniczych.
- Stypendium Banach NAWA to najlepsza inwestycja w dziedzinie nauki, jaką można poczynić – czyli inwestycja w ludzi. Dzięki temu nie tylko zmieniamy życie jednostek, ale także całych społeczności. Co więcej, zyskujemy najlepszych ambasadorów Polski, naszej nauki czy poziomu polskich uczelni na arenie międzynarodowej. W przyszłości takie stypendia mają szansę zaowocować współpracą Polski z krajami w różnych regionach świata, i to nie tylko w dziedzinie nauki. Wykształceni w Polsce stypendyści Banach NAWA bowiem będą przecież funkcjonować w wielu obszarach życia społecznego – mówi dr Grażyna Żebrowska, Dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
Co ważne, kierunki studiów, na które aplikują studenci z krajów rozwijających się, są strategiczne dla rozwoju nowoczesnego państwa i budowania jego potencjału poprzez rozwój nie tylko nauki i życia akademickiego, ale także przemysłu i nowych technologii.
Warto także dodać, że ogłaszane od kilku lat stypendium im. Banacha to także wpisanie się NAWA w światowe trendy. Środowisko akademickie i eksperci od kilku lat podnoszą bowiem takie zagadnienia jak społeczna odpowiedzialność nauki, wyrównywanie szans różnych regionów świata, walka z wykluczeniem poprzez podnoszenie kwalifikacji i poziomu kształcenia w krajach rozwijających się. Dzięki stypendium Banach NAWA Polska ma swój istotny wkład w te kwestie.
Te wszystkie względy sprawiają, że stypendium im. Stefana Banacha to dziś jeden z najważniejszych programów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
Stypendium im. Stefana Banacha obejmuje studia II stopnia w języku polskim lub angielskim na uczelniach polskich nadzorowanych przez Ministra Edukacji i Nauki w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych, nauk rolniczych oraz nauk ścisłych i przyrodniczych.
Ponadto obywatelom niektórych krajów - czyli Albanii, Armenii, Azerbejdżan, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Gruzji, Kazachstanu, Kosowa, Macedonii Północnej, Mołdawii, Serbii, Ukrainy i Uzbekistanu - program oferuje dodatkowo możliwość podjęcia studiów II stopnia w dziedzinie nauk humanistycznych i nauk społecznych, z wyjątkiem kierunków filologicznych w zakresie języka ojczystego z kraju pochodzenia wnioskodawcy.
Stypendium Banach NAWA upamiętnia prof. Stefana Banacha (1892-1945), jednego z najbardziej znanych na świecie polskich matematyków. Był współtwórcą lwowskiej szkoły matematycznej oraz analizy funkcjonalnej, czyli działu matematyki mającego zastosowanie w opisywaniu m.in. zjawisk przyrodniczych.
Wyniki naboru znajdują się TUTAJ