Welcome to Poland – uczelnie witają zagranicznych studentów - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

Zagraniczni studenci na początku edukacji na uczelni w innym kraju mogą czuć się zagubieni. Działania w ramach programu NAWA Welcome to Poland – takie jak spotkania integracyjne czy warsztaty wielokulturowe - mają pomóc im się zaaklimatyzować.

Do 17 grudnia 2020 r. trwa nabór wniosków do programu Welcome to Poland. To już trzecia edycja programu, który umożliwia jednostkom prowadzącym kształcenie w Polsce – m.in. uczelniom oraz instytutom naukowym i badawczym – finansowanie projektów zwiększających potencjał polskich instytucji szkolnictwa wyższego i nauki w zakresie umiędzynarodowienia.

 

Jakie projekty realizowane są w ramach Welcome to Poland?

Zgłoszone projekty mogą dotyczyć np. budowania relacji pomiędzy studentami, pracownikami a studentami i kadrą przyjeżdżającą z zagranicy, kształtowania postaw otwartości i tolerancji w środowisku akademickim. Chodzi też o rozwój współpracy z zagranicznymi absolwentami oraz wykorzystanie ich potencjału w promocji Polski czy organizowanie w Polsce międzynarodowych konferencji naukowych.

 

Przykłady dobrych praktyk

Jednym z beneficjentów dotychczasowych edycji programu jest Uniwersytet Łódzki (UŁ). Na uczelni realizowane są obecnie dwa projekty: BUILD UP – Budowanie kompetencji kadry akademickiej i administracyjnej oraz podnoszenie zdolności instytucjonalnej w zakresie umiędzynarodowienia Uniwersytetu Łódzkiego oraz BUILD UP 2.0 Inicjatywy wzmacniające dynamikę umiędzynarodowienia Uniwersytetu Łódzkiego.

- Program Welcome to Poland stworzył dla naszej uczelni unikalną szansę wzmocnienia umiędzynarodowienia w wielu jego wymiarach – uważa Małgorzata Gramala z Biura Współpracy z Zagranicą UŁ. Jednym z elementów projektu były szkolenia z przygotowania materiałów dydaktycznych i metodyki kształcenia w języku obcym, w których wzięli udział wykładowcy. Zaplanowano także semestralny kurs języka angielskiego. Wykładowcy na kursie zaawansowanym ćwiczyli m.in. wystąpienia konferencyjne, co miało poprawić umiejętności komunikacji w środowisku międzynarodowym i sprzyjać rozwojowi kontaktów międzynarodowych kadry akademickiej. Z kolei pracownicy administracyjni na kursie na poziomie podstawowym i średniozaawansowanym ulepszali podstawową zdolność obsługi w języku angielskim.

Projekt BUILD UP zaoferował także szkolenia miękkie z zakresu: wielokulturowości (na UŁ studiują młodzi ludzie reprezentujący ponad 90 różnych narodowości), zdrowia emocjonalnego i wspierania studentów w radzeniu sobie z trudnościami, a także komunikacji. Do tej pory przeszkolono ponad 400 pracowników uczelni.

Projekt zakładał także szereg inicjatyw i pilotażowych działań dla studentów zagranicznych w ramach „welcome week” (m.in. zawody sportowe, impreza integracyjna) i programu Mentor (w ramach którego powstała m.in. broszura dla mentorów i studentów), których celem była integracja nowych studentów w UŁ oraz z wielokulturowym środowiskiem Łodzi akademickiej. Zorganizowano ponadto warsztaty z zakresu wnioskowania o legalizację pobytu, a także zapewniono grupie studentów „coaching kryzysowy”, dzięki czemu profesjonalne wsparcie uzyskały osoby zmagające się z problemami emocjonalnymi, tęsknotą za domem i najbliższymi.

 

Szeroki wachlarz wsparcia umiędzynarodowienia uczelni 

Kontynuacją pierwszego projektu jest BUILD UP 2.0, który zakłada wsparcie szkoleniowe dla pracowników akademickich i administracyjnych pracujących w obszarze umiędzynarodowienia, tworzenie materiałów promocyjnych dla studentów zagranicznych rozpoczynających studia w UŁ oraz wdrażanie narzędzi informatycznych niezbędnych do obsługi studentów zagranicznych.

- Internacjonalizacja to strefa działalności uczelni, która wymaga projektowania i wdrażania nowych sposobów działania, narzędzi i procedur z uwagi na zmieniające się okoliczności, jak również ewoluujące potrzeby grupy docelowej. Konieczne jest zatem kreatywne podejście i innowacyjne pomysły oparte o rzetelną analizę potrzeb polegającą na gromadzeniu odpowiednich danych, obserwacji, przewidywaniu i definiowaniu właściwych kryteriów. Program Welcome to Poland stanowi nieocenione wsparcie w tym zakresie – podkreśla Małgorzata Gramala.

 

Aplikacja mobilna pomocna dla studentów zagranicznych

Ze środków w programie Welcome to Poland skorzystał również Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, który uruchomił anglojęzyczną aplikację mobilną myMUB dla studentów zagranicznych, a także gości i naukowców przyjeżdżających z ośrodków akademickich z innych krajów.

„Rosnąca liczba zagranicznych studentów oraz intensyfikacja procesów umiędzynarodowienia na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku były impulsem do zainicjowania prac nad powstaniem aplikacji mobilnej. Istotną przesłanką powstania pierwszej w historii uczelni aplikacji mobilnej było wyjście naprzeciw potrzebom obecnych i przyszłych studentów zagranicznych. Warto nadmienić, że jest to pierwsza aplikacja mobilna dedykowana zagranicznym studentom wśród białostockich uczelni” – informuje uczelnia w komunikacie na swojej stronie.

Jak podkreśla UMB, głównym celem aplikacji jest poprawa komfortu studiowania zagranicznych studentów na uczelni, a także szybsza integracja z całą społecznością akademicką. Aplikacja ma ułatwić nowym studentom poruszanie się po kampusie uczelni dzięki interaktywnej mapę oraz umożliwić uzyskanie najważniejszych informacji dotyczących uczelni, miasta oraz studiów anglojęzycznych. W założeniu aplikacja myMUB ma pełnić też funkcję promocyjną – zachęcać potencjalnych kandydatów na studia anglojęzyczne, prowadzone na UMB, w szczególności na kierunku lekarskim oraz naukowców i wykładowców z zagranicznych ośrodków akademickich do przyjazdu na UMB.

Więcej o programie Welcome to Poland oraz ogłoszenie o naborze wniosków

Udostępnij