European Consortium of Innovative Universities - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

Okres realizacji:

2019-2026

Budżet:

18 000 000 EUR (projekt ECIUn+ 2022-2026)

 

Grafika: mapa Europy z zaznaczonymi uczelniami – członkami sojuszu

Członkowie sojuszu (do oznaczenia na mapie wraz z flagami państw)

 

  • Uniwersytet Twente (Holandia) – koordynator sojuszu
  • Politechnika Łódzka (Polska)
  • Uniwersytet Autonomiczny w Barcelonie (Hiszpania)
  • Uniwersytet Miasta Dublin (Irlandia)
  • Uniwersytet Techniczny w Hamburgu (Niemcy)
  • Uniwersytet Techniczny w Kownie (Litwa)
  • Narodowy Instytut Nauk Stosowanych w Lyonie (Francja)
  • Uniwersytet w Linköping (Szwecja)
  • Uniwersytet w Tampere (Finlandia)
  • Uniwersytet w Aveiro (Portugalia)
  • Uniwersytet w Stavanger (Norwegia)
  • Uniwersytet w Trydencie (Włochy)

Członkowie stowarzyszeni sojuszu:

  • Uniwersytet w Aalborgu (Dania)
  • Uniwersytet Techniczny w Monterrey (Meksyk)

 

O sojuszu

ECIU to sieć o ugruntowanej reputacji i pozycji międzynarodowej, która skupia uniwersytety znane z doskonałości naukowej i edukacyjnej. Uniwersytet Europejski ECIU jest określany jako sieć najbliższa modelowi przyszłego, prężnie rozwijającego się uniwersytetu europejskiego, który może konkurować z najlepszymi uczelniami na świecie. Misją sojuszu jest „stworzenie efektywnej, otwartej agory na poziomie europejskim, umożliwiającej rozwiązywanie wielodyscyplinarnych problemów społecznych, prowadzenie badań naukowych i uczenie się przez całe życie”.

Wśród priorytetowych inicjatyw ECIU w dziedzinie edukacji jest opracowanie i wdrożenie modelu elastycznych ścieżek kształcenia przez całe życie z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania opartych na wyzwaniach, w ścisłej współpracy ze środowiskiem biznesowym oraz władzami regionu, w którym działa uczelnia. Narzędzie do osiągnięcia tego celu stanowi transformacja cyfrowa, która umożliwi ECIU funkcjonowanie jako hybrydowej cyfrowej przestrzeni nauki, innowacji i wiedzy.

Ważną inicjatywą sojuszu jest Uniwersytecki Instytut Badawczy ECIU na rzecz Inteligentnych Regionów Europy – The ECIU University Research Institute for Smart European Regions (SMART-ER). Jego celem jest opracowanie i wdrożenie nowego modelu badań i innowacji, opartego na twórczej współpracy między uczelniami, przemysłem, rządem i partnerami społecznymi. Te relacje odzwierciedla Quadruple Helix Model. Powyższe zagadnienia są obecnie jednym z głównych punktów dyskusji na arenie europejskiej.

Politechnika Łódzka jest jedyną uczelnią z Polski, która pod koniec 2021 r. dołączyła do elitarnej sieci europejskich uczelni ECIU. Łódzka uczelnia weszła tym samym w unikalne partnerstwo z jednym z pierwszych Uniwersytetów Europejskich wybranych przez Komisję Europejską w 2019 r.

 

Zadania, za które odpowiada Politechnika Łódzka

Politechnika Łódzka jest zaangażowana w zadania związane z każdym pakietem roboczym (tzw. work package). Na poziomie uczelni wyznaczono zespoły specjalistów współpracujące z ECIU w różnych dziedzinach. Utworzono także stanowisko Institutional Coordinator – pracownik ten odpowiada za bezpośredni nadzór i współpracę z konsorcjum. Został powołany Steering Committe na poziomie uczelni, który podejmuje strategiczne decyzje oraz dba o rozwój uczelni zgodnie z wartościami ECIU. Powstało Biuro ECIU, które również utrzymuje stały kontakt z przedstawicielami sojuszu i osobami z Politechniki Łódzkiej zaangażowanymi w prace ECIU. Kluczową rolę odgrywa rektor PŁ prof. Krzysztof Jóźwik, który jest członkiem zarządu ECIU i podejmuje strategiczne decyzje dotyczące sojuszu.

W pakiecie roboczym nr 4 Innovative approaches to learning assessment, recognition and storing via micro-credentials (Innowacyjne podejścia do oceny uczenia się, uznawania i kumulacji osiągnięć za pomocą mikropoświadczeń) Politechnika Łódzka dodatkowo występuje jako ekspert. Ten pakiet strategicznie przyspiesza rozwój i wdrożenie mikropoświadczeń w ekosystemie ECIU i zapewnia, że wszyscy uczący się w ramach ECIU zdobywają paszport kompetencji ECIU. Wymaga to ulepszenia infrastruktury technicznej w celu wsparcia weryfikowalnego wdrożenia mikropoświadczeń w ramach ścieżek uczenia się oraz dostosowania i uzgodnienia definicji mikropoświadczeń, a także ich akceptacji i integracji w organizacjach uczelni partnerskich.

Rezultaty – co już udało się osiągnąć w ramach sojuszu

W fazie pilotażowej (2019-2022) ECIU pozyskało ponad 160 tematów dla ogólnoeuropejskich wyzwań od ponad 100 podmiotów na różnych poziomach (biznesu, otoczenia społeczno-gospodarczego itd.). Ponad 600 uczących się pracowało nad wyzwaniami dotyczącymi rzeczywistych problemów, a ponad 150 nauczycieli współtworzyło ofertę edukacyjną ECIU. W fazie pilotażowej zostało opracowanych w sumie 285 mikromodułów, w tym 28 modułów nauki języków obcych.

Najbardziej dumni jesteśmy z…

… tego, że Uniwersytet ECIU zwiększył globalne zainteresowanie szkolnictwa wyższego tematem mikropoświadczeń. Opracowane zostały ramy koncepcyjne dla połączenia mikromodułów (micro-modules) z wyzwaniami (challenges) i sposoby zindywidualizowania edukacji na poziomie europejskim oraz stworzono cyfrową e-odznakę mikropoświadczeń. Pomimo pandemii w ramach projektu pilotażowego ECIU udało się zrealizować łącznie 1527 mobilności, przy czym w drugim i trzecim roku akademickim nastąpiło ponad 4 razy więcej mobilności niż w pierwszym roku akademickim.

Najważniejsze dla sojuszu ECIU jest budowanie wizji uniwersytetu zaangażowanego społecznie, stawiającego na rozwój lokalny. Stawia on na nowy model badań i innowacji, oparty na twórczej współpracy między uczelniami, przemysłem, rządem i partnerami społecznymi. Te relacje odzwierciedla idea Quadruple Helix Model, czyli poczwórnej elipsy.

Największe wyzwania…

…to duża liczba partnerów, a co za tym idzie: bardzo duże zróżnicowanie rozwiązań prawnych, organizacyjnych i systemów kształcenia. Stanowi to barierę przy generowaniu wspólnych modelów i rozwiązań. Dlatego uczestniczymy jako konsorcjum w projektach na poziomie europejskim dążących do unifikacji i uregulowania podstaw prawnych w imię funkcjonowania Uniwersytetów Europejskich.

 

                Uniwersytet ECIU to pierwszy Uniwersytet Europejski, w którym uczący się, nauczyciele i badacze współpracują z miastami i przedsiębiorstwami, aby rozwiązać rzeczywiste wyzwania. Razem stworzymy, przetestujemy i ocenimy zupełnie nową pedagogikę. Pomoże to skoncentrować wszystkie działania uniwersytetu od edukacji i badań poprzez administrację i wsparcie aż po innowacje i waloryzację.

 

ECIU w programie „Solidarni z Ukrainą”

Celem projektu ECIU4Ukraine jest wsparcie ukraińskich uczelni, działających w czasie trwającej wojny – ich międzynarodowa integracja poprzez przybliżanie ich do inicjatywy „Uniwersytety Europejskie”. W trakcie rocznego projektu 10 uczelni partnerskich z Ukrainy otrzyma pomoc od ECIU poprzez:

  • umożliwienie pracownikom, doktorantom i studentom ukraińskich uczelni udziału w innowacyjnych, krótkich formach nauki, oferowanych wyłącznie w ramach sieci ECIU (mikromoduły, wyzwania);
  • udział ukraińskiego środowiska akademickiego w wizytach studyjnych, stażach, szkołach letnich, seminariach, warsztatach, szkoleniach i kursach organizowanych przez uczelnie wchodzące w skład ECIU; projekt przewiduje bezpośrednie zaangażowanie uczestników w wyżej wymienione działania na danej uczelni, jak również w formie zdalnej, jeśli forma offline nie jest możliwa do przeprowadzenia;
  • umożliwienie ukraińskiemu środowisku akademickiemu udziału w konferencjach organizowanych przez uczelnie ECIU, w tym w konferencji SMART-ER dotyczącej wspólnego projektu badawczego uczelni ECIU – jest to doskonała możliwość nawiązania kontaktów naukowych pomiędzy obiema stronami;
  • konsultacje i szkolenia mające na celu przekazanie ukraińskim partnerom wiedzy i doświadczenia porozumienia ECIU w zakresie nowoczesnych metod i form kształcenia, np. challenge-based learning, mikromoduły itp.; m.in. specjalne szkolenie przeprowadziłby CHEPS (The Center for Higher Education Policy Studies) – ceniony instytut badawczy przy Uniwersytecie Twente, który oferuje badania, szkolenia i konsultacje dotyczące różnych aspektów polityki szkolnictwa wyższego, zwłaszcza z międzynarodowej perspektywy porównawczej;
  • zwiększenie świadomości ukraińskiej społeczności akademickiej na temat Europejskiej Inicjatywy Uniwersyteckiej, a w szczególności ECIU; realizacja planowana jest jako przygotowanie serii filmów w języku ukraińskim skierowanych do studentów i pracowników oraz publikacja materiałów informacyjnych i promocyjnych.

Większość działań została zaplanowana na okres letni (konferencje, szkoły letnie itd.) oraz semestr zimowy (udział w mikromodułach). Na początku 2023 r. prowadzimy konsultacje z partnerami ukraińskimi w celu jak najlepszego dostosowania konkretnych wydarzeń do potrzeb oraz możliwości Ukraińców. Odbyło się już spotkanie początkowe projektu kick-off meeting.

Największą wartością projektu jest sama idea przybliżenia partnerom ukraińskim trendów istniejących w europejskim szkolnictwie wyższym. W ramach projektu ECIU4Ukraine ten cel będzie osiągany przede wszystkim poprzez udostępnienie partnerom z Ukrainy oferty mikromodułów i wyzwań ECIU oraz poprzez specjalnie zorganizowane szkolenia dla kadry ukraińskiej.

W instytucie CHEPS (prestiżowy instytut współpracujący z czołowymi instytucjami Unii Europejskiej oraz poszczególnych państw, który zajmuje się tworzeniem i analizą polityk i systemów edukacyjnych) zostanie zorganizowane szkolenie dla rektorów uczelni ukraińskich. Będzie ono obejmowało opracowanie scenariuszy dla uczelni i szkolnictwa wyższego Ukrainy po zakończeniu wojny i nakreślenie planu na przyszłość.

 

                  Dzięki projektowi ECIU4Ukraine przedstawiciele ukraińskich uczelni będą mogli równolegle z przedstawicielami innych krajów europejskich uczestniczyć w rozwijaniu najnowszych trendów w szkolnictwie wyższym. W przyszłości pozwoli to na szybką regenerację szkolnictwa wyższego Ukrainy i szybkie dostosowanie go do najbardziej innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych w Europie.

 

Dofinansowanie NAWA – 1 000 000 zł.

Ukraińskie uczelnie partnerskie uczestniczące w projekcie ECIU4Ukraine

(Tu mapa Ukrainy z zaznaczoną uczelnią)

  1. Charkowski Narodowy Uniwersytet Samochodowy i Drogowy
  2. Uniwersytet Narodowy Politechnika Lwowska
  3. Łucki Narodowy Uniwersytet Techniczny
  4. Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki
  5. Narodowy Uniwersytet Techniczny Politechnika Charkowska
  6. Charkowski Uniwersytet Narodowy im. Wasyla Karazina
  7. Charkowski Narodowy Uniwersytet Gospodarki Komunalnej im. A.N. Beketova
  8. Narodowy Uniwersytet Techniczny Ukrainy Politechnika Kijowska
  9. Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. M.P. Dragomanowa
  10. Kijowski Uniwersytet Narodowy im. Tarasa Szewczenki

 

Koordynatorka projektu ECIU na Politechnice Łódzkiej

dr inż. Dorota Piotrowska jest badaczką i nauczycielem akademickim Politechniki Łódzkiej, gdzie pełni również funkcję dyrektora Centrum Współpracy Międzynarodowej PŁ, pełnomocnika rektora PŁ ds. internacjonalizacji oraz Uczelnianego Koordynatora Programu Erasmus +. W ramach pracy akademickiej koordynuje liczne projekty w zakresie szeroko pojętej internacjonalizacji – umowy o podwójnych dyplomach, projekty partnerstw międzynarodowych, akredytacje i rankingi międzynarodowe – programowe i instytucjonalne, projekty mobilnościowe dla studentów i kadry akademickiej. W ramach codziennej działalności wprowadza również liczne innowacje w zakresie wdrażania nowoczesnych metod kształcenia, skutecznych systemów zapewniania jakości i innowacyjnych modeli zarządzania uczelnią. Udziela się również aktywnie jako ekspertka wspierająca MEiN, KRASP i NAWA. W swojej działalności naukowo-badawczej prowadziła i nadzorowała wiele projektów poświęconych zarządzaniu strategicznemu w instytucjach szkolnictwa wyższego, zarządzaniu zmianą, badaniu dynamicznych modeli rozwoju instytucji szkolnictwa wyższego na świecie, implementacji walidacji nieformalnego i pozaformalnego uczenia się. Za swoją działalność menedżerską otrzymała w 2019 r. Nagrodę II st. MNSiW oraz LUMEN 2019.

 

Galeria:

Podpisy pod zdjęciami – w nazwach podfolderów

Fot. Politechnika Łódzka

 

Więcej o ECIU:

https://www.eciu.p.lodz.pl/pl

https://www.eciu.eu/

 

WięcejECIU dla Ukrainy:  

https://www.eciu.p.lodz.pl/pl/aktualnosci/pl-i-eciu-wspieraja-ukraine

https://www.eciu.eu/news/tul-and-eciu-are-standing-for-ukraine

 

Udostępnij