Okres realizacji:
2019-2026
Budżet:
18 000 000 EUR (projekt ECIUn+ 2022-2026)
Grafika: mapa Europy z zaznaczonymi uczelniami – członkami sojuszu
Członkowie sojuszu (do oznaczenia na mapie wraz z flagami państw)
- Uniwersytet Twente (Holandia) – koordynator sojuszu
- Politechnika Łódzka (Polska)
- Uniwersytet Autonomiczny w Barcelonie (Hiszpania)
- Uniwersytet Miasta Dublin (Irlandia)
- Uniwersytet Techniczny w Hamburgu (Niemcy)
- Uniwersytet Techniczny w Kownie (Litwa)
- Narodowy Instytut Nauk Stosowanych w Lyonie (Francja)
- Uniwersytet w Linköping (Szwecja)
- Uniwersytet w Tampere (Finlandia)
- Uniwersytet w Aveiro (Portugalia)
- Uniwersytet w Stavanger (Norwegia)
- Uniwersytet w Trydencie (Włochy)
Członkowie stowarzyszeni sojuszu:
- Uniwersytet w Aalborgu (Dania)
- Uniwersytet Techniczny w Monterrey (Meksyk)
O sojuszu
ECIU to sieć o ugruntowanej reputacji i pozycji międzynarodowej, która skupia uniwersytety znane z doskonałości naukowej i edukacyjnej. Uniwersytet Europejski ECIU jest określany jako sieć najbliższa modelowi przyszłego, prężnie rozwijającego się uniwersytetu europejskiego, który może konkurować z najlepszymi uczelniami na świecie. Misją sojuszu jest „stworzenie efektywnej, otwartej agory na poziomie europejskim, umożliwiającej rozwiązywanie wielodyscyplinarnych problemów społecznych, prowadzenie badań naukowych i uczenie się przez całe życie”.
Wśród priorytetowych inicjatyw ECIU w dziedzinie edukacji jest opracowanie i wdrożenie modelu elastycznych ścieżek kształcenia przez całe życie z wykorzystaniem aktywnych metod nauczania opartych na wyzwaniach, w ścisłej współpracy ze środowiskiem biznesowym oraz władzami regionu, w którym działa uczelnia. Narzędzie do osiągnięcia tego celu stanowi transformacja cyfrowa, która umożliwi ECIU funkcjonowanie jako hybrydowej cyfrowej przestrzeni nauki, innowacji i wiedzy.
Ważną inicjatywą sojuszu jest Uniwersytecki Instytut Badawczy ECIU na rzecz Inteligentnych Regionów Europy – The ECIU University Research Institute for Smart European Regions (SMART-ER). Jego celem jest opracowanie i wdrożenie nowego modelu badań i innowacji, opartego na twórczej współpracy między uczelniami, przemysłem, rządem i partnerami społecznymi. Te relacje odzwierciedla Quadruple Helix Model. Powyższe zagadnienia są obecnie jednym z głównych punktów dyskusji na arenie europejskiej.
Politechnika Łódzka jest jedyną uczelnią z Polski, która pod koniec 2021 r. dołączyła do elitarnej sieci europejskich uczelni ECIU. Łódzka uczelnia weszła tym samym w unikalne partnerstwo z jednym z pierwszych Uniwersytetów Europejskich wybranych przez Komisję Europejską w 2019 r.
Zadania, za które odpowiada Politechnika Łódzka
Politechnika Łódzka jest zaangażowana w zadania związane z każdym pakietem roboczym (tzw. work package). Na poziomie uczelni wyznaczono zespoły specjalistów współpracujące z ECIU w różnych dziedzinach. Utworzono także stanowisko Institutional Coordinator – pracownik ten odpowiada za bezpośredni nadzór i współpracę z konsorcjum. Został powołany Steering Committe na poziomie uczelni, który podejmuje strategiczne decyzje oraz dba o rozwój uczelni zgodnie z wartościami ECIU. Powstało Biuro ECIU, które również utrzymuje stały kontakt z przedstawicielami sojuszu i osobami z Politechniki Łódzkiej zaangażowanymi w prace ECIU. Kluczową rolę odgrywa rektor PŁ prof. Krzysztof Jóźwik, który jest członkiem zarządu ECIU i podejmuje strategiczne decyzje dotyczące sojuszu.
W pakiecie roboczym nr 4 Innovative approaches to learning assessment, recognition and storing via micro-credentials (Innowacyjne podejścia do oceny uczenia się, uznawania i kumulacji osiągnięć za pomocą mikropoświadczeń) Politechnika Łódzka dodatkowo występuje jako ekspert. Ten pakiet strategicznie przyspiesza rozwój i wdrożenie mikropoświadczeń w ekosystemie ECIU i zapewnia, że wszyscy uczący się w ramach ECIU zdobywają paszport kompetencji ECIU. Wymaga to ulepszenia infrastruktury technicznej w celu wsparcia weryfikowalnego wdrożenia mikropoświadczeń w ramach ścieżek uczenia się oraz dostosowania i uzgodnienia definicji mikropoświadczeń, a także ich akceptacji i integracji w organizacjach uczelni partnerskich.
Rezultaty – co już udało się osiągnąć w ramach sojuszu
W fazie pilotażowej (2019-2022) ECIU pozyskało ponad 160 tematów dla ogólnoeuropejskich wyzwań od ponad 100 podmiotów na różnych poziomach (biznesu, otoczenia społeczno-gospodarczego itd.). Ponad 600 uczących się pracowało nad wyzwaniami dotyczącymi rzeczywistych problemów, a ponad 150 nauczycieli współtworzyło ofertę edukacyjną ECIU. W fazie pilotażowej zostało opracowanych w sumie 285 mikromodułów, w tym 28 modułów nauki języków obcych.
Najbardziej dumni jesteśmy z…
… tego, że Uniwersytet ECIU zwiększył globalne zainteresowanie szkolnictwa wyższego tematem mikropoświadczeń. Opracowane zostały ramy koncepcyjne dla połączenia mikromodułów (micro-modules) z wyzwaniami (challenges) i sposoby zindywidualizowania edukacji na poziomie europejskim oraz stworzono cyfrową e-odznakę mikropoświadczeń. Pomimo pandemii w ramach projektu pilotażowego ECIU udało się zrealizować łącznie 1527 mobilności, przy czym w drugim i trzecim roku akademickim nastąpiło ponad 4 razy więcej mobilności niż w pierwszym roku akademickim.
Najważniejsze dla sojuszu ECIU jest budowanie wizji uniwersytetu zaangażowanego społecznie, stawiającego na rozwój lokalny. Stawia on na nowy model badań i innowacji, oparty na twórczej współpracy między uczelniami, przemysłem, rządem i partnerami społecznymi. Te relacje odzwierciedla idea Quadruple Helix Model, czyli poczwórnej elipsy.
Największe wyzwania…
…to duża liczba partnerów, a co za tym idzie: bardzo duże zróżnicowanie rozwiązań prawnych, organizacyjnych i systemów kształcenia. Stanowi to barierę przy generowaniu wspólnych modelów i rozwiązań. Dlatego uczestniczymy jako konsorcjum w projektach na poziomie europejskim dążących do unifikacji i uregulowania podstaw prawnych w imię funkcjonowania Uniwersytetów Europejskich.
Uniwersytet ECIU to pierwszy Uniwersytet Europejski, w którym uczący się, nauczyciele i badacze współpracują z miastami i przedsiębiorstwami, aby rozwiązać rzeczywiste wyzwania. Razem stworzymy, przetestujemy i ocenimy zupełnie nową pedagogikę. Pomoże to skoncentrować wszystkie działania uniwersytetu od edukacji i badań poprzez administrację i wsparcie aż po innowacje i waloryzację.
ECIU w programie „Solidarni z Ukrainą”
Celem projektu ECIU4Ukraine jest wsparcie ukraińskich uczelni, działających w czasie trwającej wojny – ich międzynarodowa integracja poprzez przybliżanie ich do inicjatywy „Uniwersytety Europejskie”. W trakcie rocznego projektu 10 uczelni partnerskich z Ukrainy otrzyma pomoc od ECIU poprzez:
- umożliwienie pracownikom, doktorantom i studentom ukraińskich uczelni udziału w innowacyjnych, krótkich formach nauki, oferowanych wyłącznie w ramach sieci ECIU (mikromoduły, wyzwania);
- udział ukraińskiego środowiska akademickiego w wizytach studyjnych, stażach, szkołach letnich, seminariach, warsztatach, szkoleniach i kursach organizowanych przez uczelnie wchodzące w skład ECIU; projekt przewiduje bezpośrednie zaangażowanie uczestników w wyżej wymienione działania na danej uczelni, jak również w formie zdalnej, jeśli forma offline nie jest możliwa do przeprowadzenia;
- umożliwienie ukraińskiemu środowisku akademickiemu udziału w konferencjach organizowanych przez uczelnie ECIU, w tym w konferencji SMART-ER dotyczącej wspólnego projektu badawczego uczelni ECIU – jest to doskonała możliwość nawiązania kontaktów naukowych pomiędzy obiema stronami;
- konsultacje i szkolenia mające na celu przekazanie ukraińskim partnerom wiedzy i doświadczenia porozumienia ECIU w zakresie nowoczesnych metod i form kształcenia, np. challenge-based learning, mikromoduły itp.; m.in. specjalne szkolenie przeprowadziłby CHEPS (The Center for Higher Education Policy Studies) – ceniony instytut badawczy przy Uniwersytecie Twente, który oferuje badania, szkolenia i konsultacje dotyczące różnych aspektów polityki szkolnictwa wyższego, zwłaszcza z międzynarodowej perspektywy porównawczej;
- zwiększenie świadomości ukraińskiej społeczności akademickiej na temat Europejskiej Inicjatywy Uniwersyteckiej, a w szczególności ECIU; realizacja planowana jest jako przygotowanie serii filmów w języku ukraińskim skierowanych do studentów i pracowników oraz publikacja materiałów informacyjnych i promocyjnych.
Większość działań została zaplanowana na okres letni (konferencje, szkoły letnie itd.) oraz semestr zimowy (udział w mikromodułach). Na początku 2023 r. prowadzimy konsultacje z partnerami ukraińskimi w celu jak najlepszego dostosowania konkretnych wydarzeń do potrzeb oraz możliwości Ukraińców. Odbyło się już spotkanie początkowe projektu kick-off meeting.
Największą wartością projektu jest sama idea przybliżenia partnerom ukraińskim trendów istniejących w europejskim szkolnictwie wyższym. W ramach projektu ECIU4Ukraine ten cel będzie osiągany przede wszystkim poprzez udostępnienie partnerom z Ukrainy oferty mikromodułów i wyzwań ECIU oraz poprzez specjalnie zorganizowane szkolenia dla kadry ukraińskiej.
W instytucie CHEPS (prestiżowy instytut współpracujący z czołowymi instytucjami Unii Europejskiej oraz poszczególnych państw, który zajmuje się tworzeniem i analizą polityk i systemów edukacyjnych) zostanie zorganizowane szkolenie dla rektorów uczelni ukraińskich. Będzie ono obejmowało opracowanie scenariuszy dla uczelni i szkolnictwa wyższego Ukrainy po zakończeniu wojny i nakreślenie planu na przyszłość.
Dzięki projektowi ECIU4Ukraine przedstawiciele ukraińskich uczelni będą mogli równolegle z przedstawicielami innych krajów europejskich uczestniczyć w rozwijaniu najnowszych trendów w szkolnictwie wyższym. W przyszłości pozwoli to na szybką regenerację szkolnictwa wyższego Ukrainy i szybkie dostosowanie go do najbardziej innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych w Europie.
Dofinansowanie NAWA – 1 000 000 zł.
Ukraińskie uczelnie partnerskie uczestniczące w projekcie ECIU4Ukraine
(Tu mapa Ukrainy z zaznaczoną uczelnią)
- Charkowski Narodowy Uniwersytet Samochodowy i Drogowy
- Uniwersytet Narodowy Politechnika Lwowska
- Łucki Narodowy Uniwersytet Techniczny
- Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki
- Narodowy Uniwersytet Techniczny Politechnika Charkowska
- Charkowski Uniwersytet Narodowy im. Wasyla Karazina
- Charkowski Narodowy Uniwersytet Gospodarki Komunalnej im. A.N. Beketova
- Narodowy Uniwersytet Techniczny Ukrainy Politechnika Kijowska
- Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny im. M.P. Dragomanowa
- Kijowski Uniwersytet Narodowy im. Tarasa Szewczenki
Koordynatorka projektu ECIU na Politechnice Łódzkiej
dr inż. Dorota Piotrowska jest badaczką i nauczycielem akademickim Politechniki Łódzkiej, gdzie pełni również funkcję dyrektora Centrum Współpracy Międzynarodowej PŁ, pełnomocnika rektora PŁ ds. internacjonalizacji oraz Uczelnianego Koordynatora Programu Erasmus +. W ramach pracy akademickiej koordynuje liczne projekty w zakresie szeroko pojętej internacjonalizacji – umowy o podwójnych dyplomach, projekty partnerstw międzynarodowych, akredytacje i rankingi międzynarodowe – programowe i instytucjonalne, projekty mobilnościowe dla studentów i kadry akademickiej. W ramach codziennej działalności wprowadza również liczne innowacje w zakresie wdrażania nowoczesnych metod kształcenia, skutecznych systemów zapewniania jakości i innowacyjnych modeli zarządzania uczelnią. Udziela się również aktywnie jako ekspertka wspierająca MEiN, KRASP i NAWA. W swojej działalności naukowo-badawczej prowadziła i nadzorowała wiele projektów poświęconych zarządzaniu strategicznemu w instytucjach szkolnictwa wyższego, zarządzaniu zmianą, badaniu dynamicznych modeli rozwoju instytucji szkolnictwa wyższego na świecie, implementacji walidacji nieformalnego i pozaformalnego uczenia się. Za swoją działalność menedżerską otrzymała w 2019 r. Nagrodę II st. MNSiW oraz LUMEN 2019.
Galeria:
Podpisy pod zdjęciami – w nazwach podfolderów
Fot. Politechnika Łódzka
Więcej o ECIU:
Więcej o ECIU dla Ukrainy:
https://www.eciu.p.lodz.pl/pl/aktualnosci/pl-i-eciu-wspieraja-ukraine
https://www.eciu.eu/news/tul-and-eciu-are-standing-for-ukraine