Konferencja podsumowująca projekt AR25 już za nami! W dniu 16 kwietnia 2025 roku zgromadziliśmy uczestników reprezentujących uczelnie oraz instytucje zajmujące się edukacją i szkolnictwem wyższym, aby przedstawić wyniki działań przeprowadzonych przez Zespół projektowy.
Głównym organizatorem wydarzenia „Automatic Recognition in 2025” był holenderski ośrodek ENIC-NARIC (Nuffic), który pełni rolę koordynatora projektu „The Automatic Recognition in the European Education Area 2025” (AR25). Spotkanie rozpoczęło się od krótkiego powitania, a także kilku słów wstępnych od Jenneke Lokhoff (Nuffic), która przedstawiła tło projektu oraz ośrodki ENIC-NARIC i instytucje zaangażowane w działania.
Prezentacje prelegentów zostały podzielone na bloki tematyczne, podczas których przedstawiono następujące zagadnienia:
- Prezentacja: Practice automatic recognition now: the EHEA qualifications table
Jenneke Lokhoff wprowadziła uczestników w tematykę automatycznej uznawalności, a także wskazała w jaki sposób należy prawidłowo rozumieć to zagadnienie i które elementy kwalifikacji spełniają warunki automatycznego uznania na poziomie systemowym. Następnie Marijn van Grunsven (Nuffic) zaprezentowała, jak prawidłowo korzystać z tabeli kwalifikacji EHEA, jakie informacje są w nich zawarte oraz zaprezentowała różnice pomiędzy obecną wersją tabeli, a aktualizacją opracowaną w ramach projektu AR25.
Czy można przeprowadzić automatyczną uznawalność w 30 sekund? Tak! Bas Wegewijs (Nuffic) udowodnił, że tabele EHEA można skutecznie zastosować nawet w mniej niż 30 sekund. Przedstawił również ogólnodostępne źródła wiarygodnych informacji dotyczących EHEA i ich praktyczne wykorzystanie w procesie automatycznego uznawania kwalifikacji.
Blok tematyczny podsumował Allan Bruun Pedersen (Ministry of Education Denmark), przedstawiciel Grupy Sterującej projektu, który wprowadził uczestników w historię zagadnienia automatycznej uznawalności w kontekście działań przeprowadzonych w ramach AR25. Szczególną uwagę zwrócił na to, że istnieje potrzeba rozpowszechniania wiedzy o dostępnych narzędziach i propagowaniu ich użytkowania, tak aby automatyczna uznawalność została w pełni wdrożona.
- Prezentacja: Spotlight on higher education institutions
Helene Peterbauer (EUA) wprowadziła uczestników w projekt „Spotlight on recognition”, w ramach którego została opracowana publikacja „Spotlight self-assessment tool”. Głównym zadaniem niniejszej publikacji jest przeprowadzenie użytkowników przez proces samooceny w sposób usystematyzowany i pozostający w zgodzie z wytycznymi Konwencji Lizbońskiej. Dalsza część prezentacji skupiała się na konstrukcji narzędzia, oraz korzyściach z jego zastosowania. Wystąpienie zwieńczyło podsumowanie działań przeprowadzonych w ramach projektu AR25 i wyników pilotażowego przeprowadzenia samooceny przez wybrane uczelnie.
Kolejna część bloku skupiła się na bezpośrednich użytkownikach narzędzia samooceny – Monika Czerepak (Politechnika Gdańska, Polska) oraz Jonas Olausson (Chalmers University of Technology, Szwecja) podzielili się swoimi doświadczeniami po przeprowadzeniu samooceny z narzędziem SPOT. Przedstawili, co było główną przyczyną, która sprawiła, że ich instytucje zdecydowały się na przejście przez proces oraz w jaki sposób wpłynęło to na ich organizacje. Podkreślili fakt, że samoocena stanowiła doskonałą okazję do przyjrzenia się procesom oraz wprowadzeniu usprawnień w obszarach tego wymagających.
Podczas końcowej części wystąpienia zostały zapowiedziane kolejne działania związane z promocją „Spotlight self-assessment tool” w ramach nadchodzącego projektu AR2030, w tym między innymi aktualizacja narzędzia w oparciu o zdobyte doświadczenia.
- Prezentacja: Micro-credentials. Recognizing a small step in learning can lead to a giant leap in education
Merel Eimers (Nuffic) przedstawiła uczestnikom narzędzie Micro-Evaluator, które powstało w ramach projektu STACQ. Podkreśliła, że jest to narzędzie ogólnodostępne, oraz wskazała w jaki sposób może wspierać ewaluację mikropoświadczeń, szczególnie w zakresie zgodności z Konwencją Lizbońską. Następnie omówiła główne wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczelni, dotyczącej między innymi procedur uznawalności mikropoświadczeń i wykorzystania Micro-Evaluatora w tym procesie.
W dalszej części prezentacji, Alessandra Antonaci (EADTU) oraz Nichole Campbell (University of Groningen) przedstawiły swoje refleksje dotyczące uznawania mikropoświadczeń, tego jakiego nakładu pracy wymagają od jednostek przeprowadzających proces oraz w jaki sposób wykorzystanie zaufanych narzędzi, takich jak Micro-Evaluator, może z czasem ułatwić przejście przez te procedury. Zostało podkreślone, że dzięki dostępnej wiedzy i rozwiązaniom informatycznym mikropoświadczenia z czasem będą uznawane z takim samym zaufaniem, co tradycyjne dyplomy i powiązana z nimi dokumentacja.
- Prezentacja: Automatic recognition of study periods in upper secondary education
Bas Wegewijs zaprezentował podsumowanie głównych działań w projekcie i omówił wyniki mapowania obszarów dotyczących uznawalności okresów nauki w szkołach średnich II stopnia, a także rodzajów mobilności uczniów szkół średnich. Mapowanie objęło między innymi identyfikację wszystkich zaangażowanych osób w proces uznawalności, strategie komunikacji, istniejące przepisy krajowe, dobre praktyki oraz badanie kwestii uznawalności okresów nauki uczniów zmieniających czasowo lub na stałe państwo zamieszkania. Podkreślono, że o ile uznawalność wykształcenia na poziomie szkolnictwa wyższego jest wspierana przez postanowienia Konwencji Lizbońskiej, o tyle uznawalność okresów nauki szkół średnich II stopnia nie wszędzie została już ustrukturyzowana i opisana, co pozostawia pole do ulepszeń.
Blok tematyczny zamknął Christian Kieffer (European Commission), który przedstawił stan prac Komisji Europejskiej nad wytycznymi dotyczącymi ustrukturyzowanej mobilności uczniów szkół średnich. Omówił główne aspekty, które należy wziąć pod uwagę podczas uznawalności okresów nauki, wyzwania jakie stoją przed wszystkimi osobami zaangażowanymi w ten proces oraz jaki może to mieć wpływ na kontynuację nauki przez uczniów. Dodatkowo wskazał na problemy, które mogą powstawać podczas porównywania programów kształcenia, wynikające z braku ustandaryzowanych procedur. W podsumowaniu wskazał, że prowadzone są prace nad stworzeniem prostego przewodnika dla nauczycieli szkół średnich, dotyczącego uznawalności okresów nauki uczniów w ramach mobilności ustrukturyzowanej. Dodatkowo zostały przestawione dostępne publikacje i rekomendacje, które już teraz mogą wspomóc instytucje w tym procesie.
- Podsumowanie: Looking forward to 2030!
Zakończenie konferencji skupiło się na przyszłych planach związanych z prezentacją efektów projektu AR25 w formie publikacji podsumowujących główne wnioski i dobre praktyki. Jenneke Lokhoff przekazała także informacje o kontynuacji prac związanych z automatyczną uznawalnością w ramach nowych, już zatwierdzonych projektów – AR 2030 oraz BRAVO II.
Projekt AR 2030 (koordynator: holenderski ośrodek ENIC-NARIC, Nuffic) będzie skupiał się na dalszym propagowaniu narzędzi wspierających automatyczną uznawalność i obejmie swoim zakresem aktualizację narzędzia Spotlight, kolejną rundę sesji konsultacyjnych związanych z procesem samooceny, aktualizację narzędzia Micro-Evaluator, a także stworzenie serii video i podcastów tematycznie powiązanych z automatyczną uznawalnością. Projekt BRAVO II (koordynator: norweski ośrodek ENIC-NARIC, HK-dir) skupi się między innymi nad kontynuacją prac nad kształceniem średnim.
Informacje o projekcie na stronie Nuffic (język angielski)
Więcej informacji o konferencji oraz pełny program są dostępne na dedykowanej stronie internetowej organizatora.
Wydarzenie zgromadziło ponad 500 uczestników, co pokazuje, że wdrożenie automatycznej uznawalności oraz narzędzi ją wspierających cieszą się ciągłym zainteresowaniem wśród osób zajmujących się uznawalnością wykształcenia.
Publikacje oraz raporty, które powstały w wyniku działań prowadzonych w projekcie AR25, zostaną wkrótce opublikowane na stronach internetowych projektu.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej