Zachowaj dystans, myj ręce, noś maseczkę - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

W trosce o bezpieczeństwo naszych stypendystów i wszystkich, którzy kontaktują się z NAWA, przypominamy o najważniejszych zasadach obowiązujących w czasie pandemii COVID-19.

Co dzień podawane są przez Ministerstwo Zdrowia statystyki nowych zakażeń COVID-19. Podobnie jest w innych krajach na całym świecie. W laboratoriach naukowych nie ustają prace nad opracowaniem sposobów ograniczenia transmisji wirusa SARS-CoV-2, leczenia chorych oraz wynalezieniem szczepionki. Jednak dopóki trwa epidemia, należy pamiętać o zalecanych zasadach bezpieczeństwa, stosować się do wprowadzanych zasad zachowywania się oraz monitorować informacje związane z epidemią.

W trosce o bezpieczeństwo naszych beneficjentów oraz wszystkich osób, które kontaktują się z NAWA przypominamy:

 

Jak działa NAWA w czasie epidemii?

Wszyscy opiekunowie programów i pracownicy NAWA są dostępni telefonicznie i mailowo w czasie pracy Agencji. Ograniczyliśmy spotkania bezpośrednie. Wprowadzona została zasada, zgodnie z którą w pomieszczeniu kancelarii może przebywać tylko jedna obsługiwana osoba. Trzy osoby mogą oczekiwać w holu. Obowiązuje noszenie maseczek oraz dezynfekcja rąk przy wejściu do pomieszczeń Agencji.

Przywrócona została możliwość osobistego składania dokumentów dotyczących apostille i legalizacji, a o terminie odbioru dokumentów, informujemy telefonicznie lub drogą mailową. Dokumenty przyniesione osobiście do poświadczenia prosimy składać w papierowej kopercie lub teczce.

 

Gdzie szukać informacji o zmianach w programach, stypendiach, ofercie NAWA?

Na stronie www.nawa.gov.pl na bieżąco informujemy o wszelkich zmianach w programach podyktowanych ograniczeniami wynikającymi ze stanu epidemicznego. Zachęcamy do śledzenia naszej strony oraz zapoznania się z informacjami w zakładce „Ważne informacje. COVID-19”. Znajdują się tam komunikaty dotyczące programów dla studentów, naukowców, instytucji szkolnictwa wyższego i nauki, a także komunikaty innych instytucji.

O najważniejszych działaniach NAWA informuje także Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w specjalnej zakładce „Nauka przeciw COVID-19” .

 

Gdzie szukać informacji o działaniu uczelni i instytucji naukowych w czasie epidemii?

„Koronawirus – informacje i rekomendacje” to zbiór informacji dla szkół wyższych i instytutów naukowo-badawczych o zalecaniach i działaniach Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Tutaj znajdują się rekomendacje, dotyczące m.in. organizacji roku akademickiego, zajęć laboratoryjnych, praktyk zawodowych, czy działania domów studenckich. 

Ważnym źródłem informacji jest też strona internetowa Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, na której znajdują się np. „Rekomendacje KRASP dla władz uczelni”.  

 

Jakie są podstawowe zasady bezpieczeństwa i gdzie szukać o nich informacji?

Mycie i dezynfekcja rąk, noszenie maseczki w miejscach wyznaczonych, zachowanie dystansu to podstawowe obowiązujące zasady, które ograniczają transmisję wirusa.

Informacji o nowych zaleceniach i ograniczeniach wynikających z wprowadzenia stanu epidemicznego należy szukać w sprawdzonych, wiarygodnych źródłach. Takimi są strony internetowe Ministerstwa Zdrowia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego, które to na bieżąco podają komunikaty dotyczące COVID-19.

Ważne informacje na temat aktualnych zaleceń i ograniczeń podawane są także na stronie rządowej www.gov.pl . Znajduje się tu np. wykaz zakażeń, lista szpitali zakaźnych, a także informacje, jak zachować się, w tzw. strefach czerwonej lub żółtej (od 10 października 2020 strefa żółta obowiązuje w całym kraju). Więcej: TUTAJ  

 

Gdzie udać się w przypadku objawów zarażenia COVID-19?

Temperatura ciała powyżej 38 stopni Celsjusza, kaszel, duszność, utrata węchu lub smaku to cztery najczęściej występujące objawy charakterystyczne dla COVID-19. Według nowych zaleceń Ministerstwa Zdrowia, pacjent z takimi objawami powinien skorzystać z teleporady lekarza rodzinnego, który skieruje go na test za pośrednictwem aplikacji gabinet.gov.pl. Lekarz  przekazuje pacjentowi informację o mobilnych punktach pobrań tzw. drive thru, w których można wykonać badanie (lekarz informuje pacjenta o konieczności unikania transportu publicznego).  

Następnie lekarz zgłasza do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej pacjenta z podejrzeniem zakażenia SARS-COV-2, wypełniając odpowiedni formularz w systemie gabinetowym lub w aplikacji gabinet.gov.pl.  

Jeśli umożliwia to stan pacjenta, wtedy samodzielnie, samochodem udaje się on do punktu drive thru, by wykonać badanie. Lista punktów dostępna jest TUTAJ 

Jeśli pacjent uda się do punktu drive thru, musi zabrać ze sobą dokument ze zdjęciem i podać nr PESEL. Na miejscu nie wysiada się z auta. Wymaz z nosogardzieli zostanie pobrany przez otwarte okno samochodu.  Test jest bezpłatny. 

Pobrana próbka trafia do analizy do  laboratorium COVID. Informacja o wyniku testu zostaje wprowadzona do systemu  Jest ona widoczna dla lekarza w aplikacji gabinet.gov.pl, dla pacjenta w Internetowym Koncie Pacjenta oraz w systemie EWP dostępnym dla Wojewódzkich i Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych.  

Jeśli wynik jest pozytywny, lekarz rodzinny informuje pacjenta o wyniku i o konieczności udania się do oddziału zakaźnego lub obserwacyjno-zakaźnego. Lekarz przekazuje także informację do szpitala z oddziałem zakaźnym o fakcie skierowania pacjenta z potwierdzonym COVID-19.  

W szpitalu podejmowane są decyzje o: 

  • przyjęciu do szpitala 
  • rozpoczęciu izolacji w izolatorium (w izolatoriach mają przebywać m.in. osoby, które nie mogą odbyć kwarantanny w domu, aby nie narażać na zakażenie koronawirusem najbliższych) 
  • rozpoczęciu izolacji domowej.  

Natomiast jeśli pacjent nie jest w stanie samodzielnie udać się do punktu pobrania testu, wówczas lekarz rodzinny, z którym wcześniej skontaktował się pacjent, kontaktuje się telefonicznie z Wojewódzką Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną (WSSE) i przekazuje informacje o konieczności wykonania testu. WSSE wystawia zlecenie testu i wysyła do pacjenta karetkę „wymazówkę”. W przypadku pozytywnego wyniku lekarz  rodzinny informuje pacjenta o wyniku dodatnim i o konieczności udania się do oddziału zakaźnego/obserwacyjno-zakaźnego. Tam zapada decyzja o: 

  • przyjęciu do szpitala 
  • rozpoczęciu izolacji w izolatorium 
  • rozpoczęciu izolacji domowej.  

Schematy postępowań w przypadku podejrzenia o zakażenia COVID-19 opisane są na stronie Ministerstwa Zdrowia TUTAJ 

Zachęcamy do śledzenia informacji NAWA, Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

 

Zdjęcie na stronie głównej: ©cendeced- stock.adobe.com.

Udostępnij