Anders NAWA szansą na symboliczny powrót do ojczyzny! - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

Stypendyści programu Anders NAWA to młodzież polonijna reprezentująca różne części świata od Brazylii przez Gruzję, Czechy, Ukrainę  po Kazachstan. Choć pochodzą z tak różnych miejsc i mają inne historie, łączy ich polskie pochodzenie, chęć symbolicznego powrotu do ojczyny oraz studiowanie wymarzonych kierunków.

Jednym ze stypendystów, który skorzystał z oferty dedykowanej Polonii jest urodzony we Lwowie Stanisław Apriłaszwili, w którego żyłach płynie nie tylko polska, ale i gruzińska krew! Stanisław przyznaje, że w jego rodzinnym domu rozmawia się po polsku. Początki jego edukacji to również polskie przedszkole i szkoła polska. Rodzinne miasto opuścił w wieku 17 lat, by podjąć wymarzone studia na Uniwersytecie Warszawskim. Choć zakończył kształcenie na studiach I i II stopnia, jego pasja i zaangażowanie sprawiły, że postanowił kontynuować edukację w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych tej samej uczelni.

 

Polska to kraj możliwości, w którym każdy młody – Polak czy obcokrajowiec – może realizować swoje ambicje!

NAWA: Dlaczego wybrałeś Polskę na miejsce do studiowania?

Stanisław Apriłaszwili: Od najmłodszych lat Polska była dla mnie innym światem. Dorastałem we Lwowie, a częste wyjazdy do Polski utwierdzał mnie w przekonaniu, że jakość życia i studiów nad Wisłą są bardzo wysokie. Argumentami, które ostatecznie przekonały mnie do podjęcia studiów w Polsce, były bogata oferta wymian studenckich i projektów, a także dyplom, które jest ceniony za granicą. Na studiach poznałem wspaniałych ludzi, którym zawdzięczam mój rozwój osobisty i naukowy, dlatego nie żałuję, że 7 lat temu podjąłem taką decyzję.

Co najbardziej podobało się Tobie w studiowaniu w Polsce?

Najbardziej cenię sobie wielokulturowość. Wymiana doświadczeń, spostrzeżeń i pomysłów to podstawa dyskursu akademickiego. W Polsce liczba obcokrajowców z każdym rokiem wzrasta, co też sprzyja nawiązywaniu kontaktów i wymianie poglądów. Cenię sobie swobodną dyskusję na równi z kadrą akademicką, a także nastawienie wykładowców na rozwój studentów.

Specyfika mojego pierwszego kierunku – filologii polskiej sprawia, że wskaźniki umiędzynarodowienia nie są wysokie, jednak w organizacjach studenckich czy w akademiku można było nawiązać kontakty z osobami z różnych krajów. Działające organizacje studenckie i koła naukowe to jedne z największych zalet studiowania w Polsce. Trafiając na studia miałem 17 lat i po kilku miesiącach od ich podjęcia postanowiłem dołączyć do Niezależnego Zrzeszenia Studentów. Organizacja ta pomogła mi odnaleźć się na studiach wyższych, a także mogłem wykorzystać mój zapał do aktywności pozanaukowych. Po kilku latach dołączyłem do Forum Młodych Dyplomatów, by dalej móc zdobywać doświadczenie.

W jaki sposób stypendium w ramach Programu im. Gen. Andersa wpłynęło na Twój rozwój?

Dzięki stypendium im. Gen. Andersa mogłem przyjechać do Polski na studia. Pochodzę z kraju, gdzie zarobki są niskie, a studia wyższe dosyć kosztowne.

Jestem Polakiem z pochodzenia, dlatego wybór studiów nad Wisłą był dla mnie oczywisty. Wahałem się przez chwilę, gdyż aplikując na stypendium miałem 16 lat – bałem się, czy podołam życiu poza domem – jednak wyjazd do Polski na studia nauczył mnie samodzielności.

Stypendium im. Gen. Andersa przez całe studia było podstawą mojego utrzymania się w Polsce – dzięki niemu mogłem dużo czasu poświęcać nauce i rozwojowi osobistemu. Dodatkowo, sfinansowałem zakup sprzętu potrzebnego do nauki, zapłaciłem za kursy internetowe, uczestniczyłem w konferencjach naukowych.

Udział w programach wymiany międzynarodowej jest ważnym etapem w rozwoju młodzieży? Warto z nich korzystać?

W zglobaliowanym świecie wyjazdy na studia za granicę to podstawa funkcjonowania każdego młodego człowieka. Poza istotnym elementem kulturowym, młoda osoba, która na własnej skórze spróbowała życia za granicą, zyskuje również na rozwoju duchowym i społecznym. Wymiana akademicka to przede wszystkim wymiany wiedzy i doświadczeń, dlatego moim zdaniem jak najwięcej osób powinno brać w nich udział, aby poszerzać swoje horyzonty.

Dziękujemy za rozmowę

Stanislaw Aprilaszwili strona NAWA

Na zdjęciu: Stanisław Apriłaszwili

 

Program Anders NAWA

Andersa NAWA to program stypendialny dedykowany młodzieży polonijnej, która zainteresowana jest podjęciem kształcenia na studiach I stopnia, II stopnia lub jednolitych magisterskich na polskich uczelniach, w trybie stacjonarnym, w języku polskim.

Nowością w tegorocznym naborze, jest poszerzenie grupy uprawnionych wnioskodawców. Dotychczas o udział w programie starać się mogły osoby posiadające udokumentowane polskie pochodzenie lub Kartę Polaka.  W tym roku w naborze na studia I stopnia lub jednolite studia magisterskie mogą wziąć udział również osoby posiadające polskie obywatelstwo oraz obywatelstwo innego kraju, które odbywały cały okres kształcenia na poziomie szkoły średniej poza granicami Polski.

W ramach Programu oferowane jest comiesięczne stypendium w wysokości od 1250 zł do 1700 zł w zależności od poziomu kształcenia.

Na wnioski w tegorocznym naborze czekamy do 18 maja 2021 r. w systemie teleinformatyczny NAWA – ZŁÓŻ WNIOSEK

Studia I stopnia i jednolite studia magisterskie – Ogłoszenie i Regulamin

Studia II stopnia – Ogłoszenie i Regulamin

Zapraszamy do obejrzenia debaty pt.: „Czekamy na Polonię. Szanse, bariery, dylematy” zorganizowanej przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej i Dziennika Gazeta Prawna - tutaj

Więcej historii stypendystów dotychczasowych edycji programu im. Gen. Andersa tutaj

Udostępnij