Konstytucja dla Nauki przyjęta przez rząd - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

Dwa lata trwały prace nad projektem Konstytucji dla Nauki – projektu tak flagowego, jak przełomowego dla szkolnictwa wyższego w Polsce. Opinia wszystkich zaangażowanych – beneficjentów oraz osób pracujących dla dobra i rozwoju nauki – towarzyszyła twórcom konstytucji od samego początku. To właśnie liczne konsultacje przygotowanych zmian i uwzględnienie głosu środowisk związanych ze szkolnictwem wyższym sprawiało, że uzyskała ona tak duże poparcie.

NAWA postrzega reformę 2.0 jako ogromną szansę dla polskiego szkolnictwa wyższego na projakościowy rozwój oraz widoczność w świecie. Nauka i umiędzynarodowienie to terminy nierozłączne, jeżeli chcemy mówić o jakości dorównującej najlepszym. Wymaga to sporo pracy po każdej ze stron tego procesu, ale innej drogi niż umiędzynarodowienie w szkolnictwie wyższym nie ma, a oferta i działania Agencji są pełnym wyrazem poparcia tej idei.

Uwolnienie potencjału polskiej nauki, podniesienie jakości kształcenia studentów i doktorantów oraz zrównoważony rozwój polskich uczelni w zakresie wykorzystywania tego potencjału w zależności od możliwości danego ośrodka to główne założenia twórców ustawy, która wejdzie w życie już 1 października 2018 roku. Jakie działania mają zapewnić realizację wymienionych celów? Przede wszystkim będzie to spory zastrzyk finansowy, przewidujący zwiększenie środków w systemie nauki i szkolnictwa o 47,5 mld zł w ciągu 10 lat stosunku do roku 2018. W dalszej kolejności wsparcie finansowe i instytucjonalne takich aktywności, które w sposób wymierny będą zwiększać rangę polskiej nauki w świecie – podwyższanie jakości polskich publikacji, zniesienie obowiązku habilitacji, szkoły doktorskie likwidujące niestacjonarne studia doktoranckie i dające pełne wsparcie studentom, a także systemowe podnoszenie poziomu nauczania na polskich uczelniach to dowód na szeroko projakościowe podejście do problematyki nauki i szkolnictwa wyższego w Polsce.

 

Udostępnij