"Cyfrowo rozproszeni" czy "cyfrowo zdeterminowani"? Raport o cyfryzacji szkół wyższych - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

 

Przyszłość szkolnictwa wyższego to model hybrydowy, który łączy w sobie elementy nauczania stacjonarnego i online - twierdzą autorzy raportu "The Future of Higher Education: Digital Transformation Is Critical to Learner and Institution Success".

Autorzy raportu pokazują też, jak wygląda digitalizacja uczelni i jak z powodzeniem przeprowadzić transformację cyfrową. Jakie płyną wnioski z opracowania? 

 

Pandemia przyśpieszyła cyfrową rewolucję w uczelniach

Pierwsze spostrzeżenie: od kilku lat technologie cyfrowe wkraczają do edukacji. Tego oczekują studenci. Jak prognozują autorzy raportu, nie zmieniając obecnego modelu funkcjonowania szkół wyższych i nie wprowadzając nauczania online, uczelnie będą traciły co roku 5 % studentów, na rzecz instytucji, które oferują nauczanie zdalne. Tego też oczekują pracodawcy, którzy poszukają pracowników sprawnie poruszających się środowisku wirtualnym.

Druga uwaga: dla większości uczelni pobudką okazał się koronawirus. Globalna pandemia przyspieszyła nadciągające zmiany i pokazała, że instytucje edukacyjne muszą szybciej i bardziej elastycznie reagować na zapotrzebowanie na usługi zdalne. "Instytucje szkolnictwa wyższego muszą teraz ponownie ocenić, w jaki sposób mogą realizować swoją misję instytucjonalną w świetle tych nowych realiów i nadal wywierać wpływ na świat" - piszą autorzy.

Trzecia uwaga: cyfryzacja to więcej niż sama technologia. Rozwiązanie technologiczne to dopiero początek, za którym muszą pójść zmiany w zarządzaniu, w umiejętnościach pracowników i wydziałów, w procesach, w tworzeniu i lepszym wykorzystaniu danych.

 

Cyfrowo „zdeterminowani"

Autorzy analizy przyjrzeli się, jak do tej pory szkoły wyższe wprowadzały cyfryzację i podzielili je na dwie grupy. Pierwsza to uczelnie "cyfrowo zdeterminowane". Mają wizję i strategię digitalizacji,  zaangażowały w przygotowanie jej kluczowych pracowników oraz rozumieją, że wraz z cyfryzacją niezbędne będzie nie tylko przyswojenie nowych umiejętności technologicznych, ale też wprowadzenie zmian, m.in. w kulturze organizacji, procedurach, polityce instytucji itp.

Choć cyfryzacja wiąże się ze sporymi zmianami i kosztami, to uczelnie "zdeterminowane" uważają, że to się opłaca. Wskazują, że dzięki nowemu podejściu, m.in. odnotowały wzrost przychodów z nowych lub już istniejących produktów (44 %), zdobyły lub trzymały klientów (34%), czy zwiększyły produktywności (31%)

 

Cyfrowo „rozproszeni"

Drugą grupą są uczelnie "cyfrowo rozproszone". To instytucje, które próbują wprowadzić jedną czy dwie zmiany, np. zmodernizować stosowane technologie, wprowadzić nową platformę, jednak za tym nie idą dalsze zmiany. To tej grupy należy, według szacunków, około 71 % wszystkich wyższych uczelni na całym świecie.

 

Jaka przyszłość czeka uczelnie?

Wszystko wskazuje na to, że przyszłość szkolnictwa wyższego należy do modelu hybrydowego, czyli połączenie nauczania stacjonarnego z nauczaniem online, w którym poruszają się wszyscy studenci niezależnie od swojego wieku i wybranego typu studiów.

Konieczne jest, aby uczelnie "cyfrowo rozproszone" przeszły do grupy "cyfrowo zdeterminowanych". Aby przejść na poziom uczelni cyfrowo zdeterminowanej. Jak to zrobić?

 

Pokonać wyzwania

Przede wszystkim szkoły wyższe muszą pokonać największe wyzwania, jakie przed nimi stoją. Zdaniem autorów raportu są to:

Silosowość - aż 39 proc. uczelni traktuje cyfryzację jako projekt specjalny prowadzony przez osobne biura, a nie jako element pracy każdej jednostki na uczelni.

Brak integralności cyfryzacji - 43 proc. uczelni informuje, że innowacje nie są połączone w ramach jednej platformy, ale że korzystają z różnych systemów.

Plany krótkoterminowe - aż 54% instytucji podało, że ich cyfrowa mapa drogowa koncentruje się na perspektywie krótkoterminowej i nie uwzględnia długoterminowej transformacji sektora szkolnictwa wyższego.

Przestarzałe KPI -  28% instytucji poinformowało, że wykorzystuje te same KPI do pomiaru postępów w projektach cyfrowych i w projektach tradycyjnych.

Ograniczone możliwości - 30% instytucji zgłosiło, że nie dysponuje potencjałem potrzebnym do prowadzenia uczelni przez transformację cyfrową.

 

Jak stać się uczelnią cyfrowo „zdeterminowaną”?

Przechodząc do grupy uczelni "zdeterminowanych cyfrowo", szkoła wyższa opracowuje nowe modele biznesowe oraz buduje potencjał związany z wykorzystaniem technologii, które powinny m.in. pozwolić łączyć cyfrowe i fizyczne zaangażowanie studentów w edukację i życie uczelni, wykorzystywać dane do tworzenia nowych usług i produktów cyfrowych (aby to osiągnąć trzeba zrozumieć, czego potrzebują różne osoby uczące się i jak definiują wartość) oraz dostarczać osobistych i efektywnych kosztowo usług (automatyzacja i skalowalność personalizacji).

Autorzy raportu dają również wskazówki, jak przygotować strategię cyfryzacji uczelni wyższej oraz jakie programy i narzędzia warto wykorzystać do osiągnięcia każdego z elementów planu.

Cyfryzacji szkolnictwa wyższego przyjrzały się IDC, globalna firma zajmująca się analizami z zakresu IT, wraz z producentem rozwiązań informatycznych Salesforce.

Pełen raport oraz szczegółowe opisy, jak wybrane uczelnie przeszły przez cyfrową transformację można znaleźć TUTAJ

Zdjęcie na stronie głównej: ©NicoElNino stock.adobe.com

Udostępnij