Jak zapewnić bezpieczeństwo zdrowotne w Europie? Koncepcja instytutów badawczych międzynarodowego konsorcjum EU-LIFE - NAWA

Tylko badania oparte na odkryciach, osadzone w silnym systemie ochrony zdrowia i opieki zdrowotnej, przyniosą Europie trwałe i szybkie rozwiązania problemów zdrowotnych naszego społeczeństwa. Jest to konieczne i niezbędne do utrzymania wysokiego poziomu opieki zdrowotnej dla wszystkich obywateli Europy. Tak swoje stanowisko w sprawie bezpieczeństwa zdrowotnego w Europie argumentuje międzynarodowe konsorcjum badawcze EU-LIFE.

17 czerwca 2020 r. w trakcie spotkania w Barcelonie, międzynarodowe konsorcjum badawcze EU-LIFE zrzeszające 14 wiodący europejskich instytutów badawczych z dziedziny nauk o życiu, w tym Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie, ogłosił koncepcję zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego w Europie.  Koncepcja, której zadaniem ma być lepsze przygotowanie Europy na kolejne kryzysy zdrowotne, powstała w oparciu o wnioski wyciągnięte
z pandemii COVID-19.

Autorzy koncepcji podkreślili, iż zdrowie oraz dobre samopoczucie obywateli krajów europejskich wymaga długoterminowej wizji i lepszej współpracy między tymi krajami, co docelowo pozwoli lepiej przygotować się i reagować na przyszłe potencjalne zagrożenia i kryzysy zdrowotne.

Wskazano również na wieloletnie ramy finansowe UE (WRF, ang. MFF), które muszą w większym stopniu koncentrować się na bezpieczeństwie zdrowotnym i wzmocnić jego podstawy. Ostatni wniosek Komisji Europejskiej w sprawie WRF uwzględnia powyższe postulaty, jednak w opinii członków EU-LIFE oczywistym jest, że przyznane fundusze są niewystarczające, aby dokonać pilnych inwestycji w badania naukowe i innowacje, które są potrzebne do zwiększenia bezpieczeństwa zdrowia. Dlatego też wzywają do zintensyfikowania współpracy, zarówno na poziomie Unii Europejskiej, jak i na poziomie krajowym oraz globalnym, w zakresie inwestycji w badania naukowe, innowacje, infrastrukturę, interoperacyjność danych, doradztwo naukowe, czy reagowanie na sytuacje kryzysowe.

René Medema, przewodniczący EU-LIFE i dyrektor Holenderskiego Instytutu Onkologii, mówi:
 „Aby zabezpieczyć bezpieczeństwo zdrowotne obywateli Europy, państwa członkowskie UE muszą zwiększyć inwestycje w programy badawczo-rozwojowe wysokiego ryzyka oraz wesprzeć przemysł farmaceutyczny. Łącząc tylko te dwa aspekty, możemy skutecznie zaspokoić potrzeby medyczne obywateli Europy”.

„Za każdym razem, gdy pojawia się nowy globalny kryzys, wszyscy szukamy rozwiązań w nauce, ponieważ wiemy, że istniejące rozwiązania dotyczące poprzednich kryzysów, jak np. AIDS, wynikają
z badań opartych na odkryciach. Dlatego wzywamy Radę Europejską do wsparcia budżetu programu „Horyzont Europa” i zapewnienia niezbędnych zasobów do prowadzenia badań opartych na odkryciach”, powiedziała Marta Agostinho, koordynator EU-LIFE.

Pełna treść oświadczeniaHow to ensure health safety in Europe? The vision of EU-LIFE research institutesThe vision of EU-LIFE research institutes.

Konsorcjum EU-LIFE zrzesza instytuty badawcze, których misją jest wspieranie i umacnianie europejskiej doskonałości naukowej. Realizuje ideę odpowiedzialnej nauki, m.in. poprzez promowanie integracji różnorodnych środowisk naukowych, wspieranie równowagi płci i rozwoju kariery naukowców oraz rzetelną ocenę jakości badań. Konsorcjum zrzesza czołowe instytuty badawcze, cieszące się również międzynarodową sławą dzięki wysokiej jakości prowadzonych badań, szerokiemu transferowi wiedzy i rozwijaniu talentów. Od momentu założenia, tj. od 2013 r., EU-LIFE jest ważnym uczestnikiem europejskiej polityki naukowej oraz szeroko pojętego dialogu politycznego krajów Unii Europejskiej. Członkami EU-LIFE są:

• Center for Genomic Regulation (CRG, Hiszpania)
  • Central European Institute of Technology (CEITEC, Czechy)
  • European Institute of Oncology (IEO, Włochy)
  • Flanders Institute For Biotechnology  (VIB, Belgia)
  • Friedrich Miescher Institute for Biomedical Research (FMI, Szwajcaria)
  • Institut Curie (Francja)
  • Institute for Molecular Medicine Finland (FIMM, Finlandia)
  • Instituto Gulbenkian de Ciência (IGC, Portugalia)
  • Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularneji Komórkowej w Warszawie, MIBMiK
  • Max Delbrück Center for Molecular Medicine in the Helmholtz Association (MDC, Niemcy)
  • Research Center for Molecular Medicine of the Austrian Academy of Sciences (CeMM, Austria)
  • The Babraham Institute (BI, Wielka Brytania)
  • The Netherlands Cancer Institute (NKI, Holandia)
  • The University of Copenhagen Biotech Research & Innovation Centre (BRIC, Dania)

Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie jest jedyną polską publiczną instytucją badawczą utworzoną na podstawie międzynarodowej umowy między UNESCO a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej. Dedykowana ustawa zapewnia Instytutowi szczególny status i niezależność. Misją MIBMiK jest wspieranie ambitnych naukowców każdej narodowości, którzy kierowani pasją prowadzą najwyższej jakości badania, mające na celu szeroko rozumiany rozwój społeczny. MIBMiK to jeden z najnowocześniejszych instytutów badawczych w Polsce posiadający najwyższą kategorię naukową A+, która przyznawana jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie oceny parametrycznej jednostek naukowych. Prowadzone w Instytucie badania w dziedzinie bioinformatyki, inżynierii białek, biologii strukturalnej, biologii komórki, neurobiologii, neurodegeneracji i genomiki rozwoju, cieszą się międzynarodowym uznaniem. MIBMiK jest członkiem konsorcjum od stycznia 2020 r.

grafika EU LIFE bezpieczenstwo zdrowotne w Europie