Nowy rok akademicki w reżimie sanitarnym - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

Ostatnie miesiące minionego roku akademickiego w wyniku pandemii COVID-19 wiązały się dla szkół wyższych z dużymi zmianami w trybie funkcjonowania. Ze względu na sytuację pandemiczną większość uczelni zdecydowała się na prowadzenie zajęć w kolejnym semestrze w trybie mieszanym lub zdalnym. Dotyczy to także studentów z zagranicy.

Aktualna sytuacja epidemiologiczna w kraju sprawia, że nauka na uczelniach wyższych także w tym roku akademickim musi odbywać się z zachowaniem zasad reżimu sanitarnego. Każda uczelnia sama podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą formy kształcenia. Zgodnie z rekomendacjami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zalecanym sposobem organizacji kształcenia jest model mieszany, w którym większość zajęć, m.in. wykładowych czy seminaryjnych, odbywa się na odległość. Pozostałe wymagające tego zajęcia prowadzone są w trybie stacjonarnym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

Kwarantanna dla studentów?

Na mieszaną formę prowadzenia zajęć dydaktycznych zdecydował się m.in. Uniwersytet Szczeciński. Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość oraz – w przypadku zajęć praktycznych typu laboratoria, zajęcia terenowe itp. – w formie bezpośredniego kontaktu. Studenci przyjeżdżający na Uniwersytet Szczeciński w ramach programu Erasmus+ w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 zajęcia odbywać będą zdalnie.

Podobna organizacja zajęć dydaktycznych będzie obowiązywała na Uniwersytecie Warszawskim. Większość z nich – wykłady, nauka języków obcych czy egzaminy - w semestrze zimowym będzie odbywać się online, natomiast zajęcia o charakterze laboratoryjnym, terenowym czy integrującym dla studentów pierwszego roku przyjmą tryb stacjonarny. UW zakłada możliwość przyjazdu studentów z zagranicy, skierowanych przez zagraniczne uczelnie partnerskie na część programu studiów, staż lub praktykę. Decyzja będzie podejmowana z uwzględnieniem stanu epidemicznego regionu, z którego planowany jest przyjazd, a także wymagań dot. kwarantanny w Polsce. Przyjazdy studentów uczelni spoza Europy w pierwszym semestrze 2020/21 są zawieszone lub przełożone na drugi semestr.

Zajęcia hybrydowe

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach zdecydował, że zajęcia w semestrze zimowym będą odbywały się w formie zdalnej. Dopuszczono jednak możliwość udziału w zajęciach w formie hybrydowej na kierunkach i specjalnościach anglojęzycznych oraz Euroclasses – z zachowaniem reżimu sanitarnego. Na kierunkach anglojęzycznych uczą się studenci, którzy biorą udział w wymianie zagranicznej i studenci zagraniczni. Dla tych osób pobyt i realizacja zajęć na uczelni przyjmującej jest warunkiem otrzymania stypendium.

Uniwersytet Jagielloński oferuje w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 naukę w trzech trybach: kształcenia stacjonarnego z elementami kształcenia zdalnego, kształcenia zdalnego z elementami kształcenia stacjonarnego i kształcenia zdalnego. Pierwszy tryb obowiązuje m.in. na Wydziale Chemii, drugi – na Wydziale Prawa i Administracji, a kształcenie zdalne – na wszystkich kierunkach studiów w jęz. polskim na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politycznych. Z kolei studia w językach obcych na tym wydziale – które mogą być przedmiotem zainteresowania studentów zagranicznych - będą odbywać się w formie stacjonarnej.

Na Uniwersytecie Wrocławskim część zagranicznych studentów rozpoczęła naukę jeszcze przed początkiem roku akademickiego. 75 osób przyjechało wcześniej, aby we wrześniu w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców odbyć intensywny dwutygodniowy kurs języka polskiego. Ma to umożliwić im komunikowanie się w podstawowym stopniu w języku polskim. Na tej uczelni studia rozpocznie w tym roku 300 osób z zagranicy.

Minimalizowanie ryzyka zakażenia

Polskie uczelnie wyższe, zgodnie z zasadą autonomii, we własnym zakresie podejmują decyzje odnośnie organizacji nauki, dlatego sposoby prowadzenia zajęć w różnych ośrodkach mogą od siebie odbiegać. Jednak niezależnie od wybranej metody kształcenia, dla wszystkich szkół wyższych nadrzędną sprawą jest minimalizowanie ryzyka zakażenia wśród studentów, wykładowców i pracowników administracyjnych.

Zdjęcie: ©michaeljung - stock.adobe.com.

Udostępnij