Odbyło się webinarium „Automatyczne uznawanie kwalifikacji w rekrutacji na studia wyższe – zasady i praktyka” - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

8 lutego 2023 r. odbyło się webinarium „Automatyczne uznawanie kwalifikacji w rekrutacji na studia wyższe – zasady i praktyka” zorganizowane przez Biuro Uznawalności Wykształcenia NAWA.

Wydarzenie zorganizowane było w ramach projektu Implementation of automatic recognition in the networks’ (I-AR) koordynowanego przez holenderski ośrodek ENIC-NARIC (Nuffic) oraz finansowanego ze środków Komisji Europejskiej - program Erasmus+ KA3: Support to policy reforms.

Automatyczna uznawalność wykształcenia daje prawo osobom, posiadającym kwalifikacje na określonym poziomie uzyskane w jednym państwie, do ubiegania się o przyjęcie na studia na wyższym poziomie w innym państwie, bez konieczności przechodzenia oddzielnej procedury uznania.Automatyczna uznawalność wykształcenia daje prawo osobom, posiadającym kwalifikacje na określonym poziomie uzyskane w jednym państwie, do ubiegania się o przyjęcie na studia na wyższym poziomie w innym państwie, bez konieczności przechodzenia oddzielnej procedury uznania.

Webinarium, w którym wzięło udział 185 osób, miało na celu przybliżenie pojęcia automatycznej uznawalności oraz przekazanie najważniejszych zasad z nią związanych.

W pierwszej części spotkania zostały zaprezentowane zagadnienia teoretyczne, w tym:

  • tło historyczne i koncepcja automatycznej uznawalności, 4 modele automatycznej uznawalności oraz kryteria weryfikacji dokumentów; tło historyczne i koncepcja automatycznej uznawalności, 4 modele automatycznej uznawalności oraz kryteria weryfikacji dokumentów;
  • polskie przepisy dotyczące uznawalności dyplomów ukończenia studiów i stopni naukowych oraz wyzwania związane z automatycznym uznawaniem dokumentów o wykształceniu wynikające z bieżącej sytuacji międzynarodowej.

W drugiej części spotkania uczestnicy zapoznali się z krajowymi i międzynarodowymi narzędziami wspierającymi automatyczną uznawalność wykształcenia. Następnie przedstawicielki Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie oraz Politechniki Gdańskiej opowiedziały o stosowaniu automatycznego uznawania w rekrutacji na studia z perspektywy praktyka zwracając szczególną uwagę na poniższe kwestie:

Mimo możliwości zastosowania automatycznej uznawalności wykształcenia, pracochłonny i nie zawsze widoczny proces weryfikacji dokumentów musi się odbyć.

Nie ma studiów przygotowujących do wykonywania pracy rekrutera oceniającego zagraniczne wykształcenie, dlatego tak istotny jest dostęp do informacji oraz szkolenia w zakresie uznawalności wykształcenia.

Trzecia część spotkania przybrała formę dyskusji, w której uczestnicy zadawali pytania dotyczące najbardziej problematycznych dla nich kwestii, dzielili się dobrymi praktykami stosowanymi w codziennej pracy, a także przedstawili swoje „życzenia” i sugestie nowych rozwiązań, które usprawniłyby weryfikację zagranicznych dokumentów, a tym samym mogłyby ułatwić proces wdrażania automatycznej uznawalności w instytucjach szkolnictwa wyższego. Istotną kwestią poruszoną w trakcie dyskusji była także uznawalność zagranicznych świadectw.

Automatyczna uznawalność ma znaczący wpływ na usprawnienie procesu rekrutacyjnego na studia wyższe, jednak konieczne jest wsparcie dla szkół wyższych w tym zakresie. Dzięki realizacji projektu I-AR jest to możliwe.

 

pdfWebinarium_8-lutego-2023.pdf

Udostępnij