Letnie kursy NAWA 2021
Informujemy, iż w roku 2021 program „Letnie kursy języka i kultury polskiej” zmienił nazwę na „Letnie kursy NAWA” i został przekształcony w program instytucjonalny, co dla potencjalnych uczestników kursu oznacza nową formułę postępowania rekrutacyjnego. Zgodnie z nowymi założeniami, rekrutację uczestników będą prowadziły jednostki akredytowane przez NAWA i były to w roku 2021:
- Uniwersytet Śląski, który zorganizował zdalny kurs dla studentów w dniach od 1 do 22 sierpnia 2021 r.(szczegółowe informacje można było znaleźć tutaj: https://www.sjikp.us.edu.pl/pl/letnia-szkola-jezyka-literatury-i-kultury-polskiej/) oraz zdalny kurs dla lektorów-cudzoziemców w tym samym czasie, czyli w dniach 1-22 sierpnia 2021 r.
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, który zorganizował zdalny kurs dla studentów w dniach od 3 do 24 lipca 2021 r. (szczegółowe informacje można było znaleźć tutaj: https://www.umcs.pl/pl/letni-kurs-nawa-2021,8072.htm)
- Uniwersytet Łódzki, który zorganizował zdalny kurs dla studentów w dniach od 2 do 23 sierpnia 2021 r. (szczegółowe informacje można było znaleźć tutaj: http://www.sjpdc.uni.lodz.pl/)
Wskazane wyżej kursy były prowadzone w formule zdalnej.
Kandydaci do Programu musieli spełniać następujące wymagania:
- posiadać status studenta lub lektora zagranicznej uczelni,
- nie mieszkać w Polsce,
- język polski nie jest dla nich językiem pierwszym,
- nie studiowali w Polsce w roku akademickim 2020/2021.
Celem kursów było wzmocnienie kompetencji językowych, a także pogłębienie więzi z Polską i zachęcenie uczestników do podjęcia w Polsce studiów lub – w dalszej perspektywie – podjęcia współpracy z polskimi uczelniami i firmami na polu naukowym i gospodarczym.
Program kursów obejmował intensywne zajęcia z języka polskiego jako obcego, praktyczne warsztaty, wykłady dotyczące polskiej historii i kultury oraz imprezy integracyjne.
Udział w kursie i wszystkich związanych z nim aktywnościach był dla uczestników kursu bezpłatny.
Do obowiązków uczestników kursu należało:
- uzyskanie nie mniejszej niż 75% frekwencji na zajęciach obowiązkowych w ramach kursu,
- udział w działaniach ewaluacyjnych w trakcie kursu i po jego zakończeniu, w tym wypełnienie ankiety on-line, do której dostęp zostanie przekazany przed zakończeniem kursu,
- udział w prowadzonych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki badaniach ewaluacyjnych na zasadach określonych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki,
- współdziałanie z organizatorem kursu i prowadzącymi zajęcia lektorami w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów kursu.
- posiadanie odpowiedniego sprzętu i łącza internetowego umożliwiającego dobrej jakości połączenie (w tym wideo) oraz dostęp do cichego pomieszczenia – tak, by wszyscy uczestnicy zajęć mieli odpowiednie warunki do nauki,
Wytyczne Agencji dotyczące rekrutacji dla uczelni organizujących kursy letnie dla studentów były następujące:
- przyjęcie na kurs studentów, dla których uczestnictwo w nim okaże się najbardziej użyteczne z punktu widzenia celów kursów (czyli np. osób, które wiążą swoją karierę akademicką lub zawodową z Polską – np. studentów studiów polonistycznych i polonoznawczych lub przyszłych lektorów języka polskiego),
- przyjęcie na kurs osób, których osiągnięcia, np. akademickie lub pozycja w środowisku, lub możliwości wpływania na opinię publiczną w swoim środowisku bądź kraju zwiększają prawdopodobieństwo, że pozytywne opinie o Polsce i życzliwy do niej stosunek upowszechnią się (np. preferowanie osób, które publikują swoje teksty),
- znaczący odsetek studentów z krajów wskazanych na załączonej liście krajów preferowanych (z programu Poland My First Choice),
- znaczący odsetek osób, które nie korzystały jeszcze z tej formy wsparcia Państwa Polskiego,
- różnorodność uczestników pod względem kraju pochodzenia, uczelni, środowisk, wydziałów, na których studiują,
- stworzenie co najmniej jednej grupy, w której nauka języka będzie się zaczynała od podstaw (poziom A1).
Przy czym uczelnia akredytowana miała prawo uwzględnić w rekrutacji elementy dodatkowe.
Letni kurs NAWA dla lektorów-cudzoziemców przeznaczony był dla cudzoziemców, którzy prowadzą lektoraty z języka polskiego jako obcego w zagranicznych ośrodkach akademickich.
Jego głównym celem było wzmocnienie kompetencji dydaktycznych, metodycznych i językowych lektorów poprzez zajęcia językowe, ćwiczenia warsztatowe, hospitacje oraz wykłady dotyczące języka i kultury polskiej. Istotnym celem kursu była także integracja ze środowiskiem lektorów języka polskiego jako obcego z różnych krajów i części świata.
W przypadku lektorów-cudzoziemców wytyczne Agencji dotyczące rekrutacji były następujące:
- przyjęcie na kurs lektorów najbardziej aktywnych, prowadzących wiele godzin zajęć dla wielu różnych grup studentów;
- przyjęcie na kurs lektorów, których osiągnięcia, np. akademickie lub pozycja w środowisku, lub możliwości wpływania na opinię publiczną w swoim środowisku bądź kraju zwiększają prawdopodobieństwo, że pozytywne opinie o Polsce i życzliwy do niej stosunek upowszechnią się (np. osoby, które publikują swoje teksty);
- przyjęcie na kurs lektorów, dla których uczestnictwo w kursie okaże się najbardziej użyteczne z punktu widzenia celów kursu (np. takich, którzy mają realną możliwość powiększenia liczby prowadzonych zajęć i chcą taką możliwość wykorzystać);
- różnorodność uczestników pod względem kraju pochodzenia, uczelni, środowisk, wydziałów, na których prowadzą kursy języka polskiego.
Lista krajów wskazanych jako preferowane kraje zamieszkania uczestników letnich kursów NAWA znajduje się tutaj