Pierwsze półrocze 2020 w NAWA - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

W rok 2020 NAWA wchodziła z licznymi planami. Jednak podobnie jak wielu, i my musieliśmy zmodyfikować nasze założenia. Pandemia COVID – 19, z którą przyszło się nam zmierzyć już od połowy marca, w istotny sposób wpłynęła na szkolnictwo wyższe i wymianę międzynarodową. Ostatnie sześć miesięcy było czasem niezwykle trudnym, ale i czasem, w którym mimo wszystko w NAWA sporo się wydarzyło. Przygotowaliśmy podsumowanie tego intensywnego czasu, w którym pracownicy naszej Agencji prężnie działali na rzecz studentów, naukowców, instytucji oraz promocji polskiego szkolnictwa wyższego i nauki zagranicą.

Pierwsze półrocze było czasem ogłoszenia naborów wniosków do 19 programów NAWA. W tym do siedmiu programów dla naukowców, dwóch dla instytucji, czterech naborów w ramach programów języka polskiego oraz w pięciu programach dedykowanych studentom. Uczelnie mogą również składać wnioski w ramach nowego programu: „Kursy Przygotowujące do Podjęcia Nauki w Polsce”. Jego przedmiotem jest zorganizowanie i przeprowadzenie kursu przygotowawczego dla cudzoziemców do podjęcie studiów w Polsce.

Do 30 czerwca nabory zamknęliśmy w 14 programach. Wciąż jeszcze można złożyć aplikacje do pięciu pozostałych.

W związku z ogłoszeniem stanu epidemiologicznego, wychodząc naprzeciw naukowcom oraz studentom i instytucjom szkolnictwa wyższego, przedłużyliśmy okresy otwartych naborów. Przykładowo, więcej czasu na skompletowanie dokumentacji uzyskali naukowcy zainteresowani Polskimi Powrotami lub Programem im. Ulama, studenci zagraniczni chcący skorzystać z Programu Poland My First Choice, czy uczelnie zainteresowane Programem KATAMARAN.

Jak wyglądają statystyki w już zamkniętych naborach? Mogłoby się wydawać, że w związku z niepewną sytuacją, liczba złożonych wniosków w tegorocznych edycjach spadnie. Nic bardziej mylnego. Czas lockdownu okazał się również czasem na planowanie przez potencjalnych beneficjentów działań na przyszły rok. W gruncie rzeczy to właśnie dopiero 2021 r. w większości programów będzie początkiem realizacji projektów.

Do wszystkich programów, w ramach których można było złożyć aplikacje, spłynęły łącznie 7053 wnioski. Najwięcej z nich trafiło do programów dedykowanych studentom zagranicznym. To aż 4656 aplikacji. Warto tu przede wszystkim zwrócić uwagę na Program im. Łukasiewicza, w którym odnotowaliśmy prawie 5-krotny wzrost w stosunku do 2019 r. O udział w Programie stara się aż 2344 kandydatów. Dwukrotnie więcej wniosków wpłynęło również w naborze do programu dla Polonii im. gen. Andersa na studia II stopnia – 616 wniosków.  W ramach II edycji programu przyjazdowego Poland My First Choice, również widoczny jest blisko dwukrotny wzrost. Spośród 82 aplikacji, najwięcej wniosków spłynęło z Włoch, Francji oraz USA. W pozostałych programach studenckich, liczba złożonych wniosków jest porównywalna do roku ubiegłego.

 

NAWA podsumowanie polrocza 2020 1 v2 1

 

NAWA podsumowanie pouerocza 2020 1 v3 2

 

Drugie w kolejności liczby złożonych wniosków, znajdują się programy języka polskiego. Pośród 1488 złożonych aplikacji dominują wnioski osób zainteresowanych letnimi kursami języka i kultury polskiej. Niestety tegoroczna realizacja Programu, który od początku swojego istnienia cieszy się bardzo dużą popularnością, ze względu na pandemię została odwołana. Jednak nie pozostawiliśmy osób chętnych do podniesienia swoich kompetencji językowych oraz lepszego poznania kultury polskiej bez alternatywy. Wnioskodawcy z niemal całego świata (wnioski z 78 państw) otrzymali propozycję udziału w kursach on-line. Natomiast w przypadku programu POLONISTA, który w tym roku zaproponowaliśmy w zmienionej formule, otrzymaliśmy 90 aplikacji. Nowością w Programie jest propozycja realizacji projektów badawczych dla naukowców zainteresowanych polską literaturą, kulturą, historią i językiem polskim. W grupie tej złożono 22 wnioski. O stypendium w Programie ubiegają się studenci i naukowcy - obywatele m.in. Argentyny, Białorusi, Brazylii, Chin, Czech, Francji, Indii, Kazachstanu, Rosji, Turcji, Ukrainy, USA, Włoch.

Programy dla naukowców to 896 złożonych wniosków. Do programu Polskie Powroty wpłynęło 61 wniosków naukowców polskiego pochodzenia, pracujących naukowo za granicą. Dzięki porozumieniu z Narodowym Centrum Nauki program Polskie Powroty został wzbogacony o komponent badawczy – grant startowy na badania podstawowe w ciągu pierwszych 18 miesięcy pracy Powracającego naukowca i jego zespołu. Najwięcej wniosków do Programu spłynęło z Wielkiej Brytanii, USA oraz z Niemiec. W programie im. Ulama aż 348 naukowców z zagranicy zawnioskowało o stypendia na pobyty naukowe w Polsce.

NAWA podsumowanie polrocza 2020 1 v2 4

 

W przypadku programów wyjazdowych dla naukowców tj. w Programie im. Bekkera oraz w Programie im. Walczaka otrzymaliśmy kolejno 465 i 22 wnioski.

NAWA podsumowanie polrocza 2020 1 v2 3

 

W przypadku programów dla instytucji przeprowadzony został nabór do programu KATAMARAN – Realizacja wspólnych studiów II stopnia. W naborze wpłynęło 13 wniosków na łączna kwotę 10 413 174,06 zł. Projekty, jeśli otrzymają finansowanie będą realizowane z uczelniami z następujących krajów: Portugalia, Ukraina, Białoruś, Włochy, Hiszpania, Niemcy, Kazachstan, Rosja.

Ze względu na sytuację epidemiologiczną, w programach International Alumni, Promocja Zagraniczna, Akademickie Partnerstwa Międzynarodowe, Welcome to Poland, oraz Program PROM – Międzynarodowa wymiana stypendialna doktorantów i kadry akademickiej, wydłużono okres realizacji projektów.

W ramach kwalifikacji Sieci Akademickich CEEPUS na rok 2020/2021 zarejestrowano aż 118 wniosków, a do realizacji wyłoniono 85, które będą realizowane na 16 uczelniach państw członkowskich sieci w Europie Środkowej. Polska znajduje się na pierwszym miejscu pod względem liczby zaakceptowanych Koordynatorów i Partnerów Sieci Akademickich – posiadamy aż 165 jednostek realizujących Program CEEPUS na uczelniach w naszym kraju.

Z początkiem czerwca ogłosiliśmy nabór do nowego programu dla naukowców zagranicznych Profesura Gościnna NAWA oraz nabór do programu dla instytucji STER Umiędzynarodowienie Szkół Doktorskich, który w tym roku oferujemy w zmienionej formule. Miesiąc natomiast zamknęliśmy nową propozycją w ramach programów dla studentów. To Program Kursy Przygotowujące do Podjęcia Nauki w Polsce, o udział w którym ubiegać się mogą uczelnie publiczne i niepubliczne, które posiadają niezbędne doświadczenie oraz potencjał organizacyjny do realizacji kursów przygotowujących cudzoziemców do studiów w Polsce.

Czerwiec był również miesiącem ogłoszenia wyników w programie wyjazdowym dla doktorantów im. Iwanowskiej. Do renomowanych ośrodków naukowych za granicą wyjedzie 66 najlepszych doktorantów, którzy otrzymali stypendia na pokrycie kosztów pobytu za granicą. Cieszące się największą popularnością kierunki wyjazdów wśród młodych naukowców to: Stany Zjednoczone (18), Włochy (8), Niemcy (7), Szwajcaria (4), Wielka Brytania (4), Dania (3) i Francja (3).

W styczniu oraz z początkiem marca w ramach certyfikacji przeprowadziliśmy egzaminy językowe na poziomach: B1, B2 i C1. Z roku na rok do egzaminów przystępuje coraz więcej osób. W sesji styczniowej udział wzięło 1793 osób, natomiast do marcowego egzaminu przystąpiło  2859 osób.

Z końcem roku 2019 zainaugurowaliśmy nowy system KWALIFIKATOR, który pozwala na automatyczne generowanie ogólnych informacji o wybranych rodzajach dyplomów ukończenia studiów wyższych uzyskanych za granicą. Obecnie w systemie można zweryfikować 314 dyplomów z 31 państw. W pierwszym półroczu z Kwalifikatora skorzystano 6091 razy, a 3800 użytkowników pozyskało z systemu 8042 ogólne informacje o dyplomach. Użytkownicy systemu pochodzili z 96 państw z 6 kontynentów.

Do czasu ogłoszenia stanu epidemiologicznego, w ramach cyklu spotkań pt. „Dzień z NAWA”, wzięliśmy udział w trzech spotkaniach mających na celu przybliżenie naszej oferty polskim instytucjom szkolnictwa wyższego. Byliśmy w Katowicach, w Opolu oraz na spotkaniu zorganizowanym w Warszawie. Zorganizowaliśmy blisko 10 webinariów informujących o naszych programach oraz procedurze składania wniosków, jak również webinaria na tematy istotne dla naszych odbiorców. Przykładowo spotkanie on-line pt. „Przyjmowanie zagranicznych naukowców – wizy i legalizacja pobytu”, zgromadziło ponad 400 zarejestrowanych odbiorców (materiały z wydarzenia). Do Internetu przeniosło się również cyklicznie organizowane przez nas wydarzenie Direct to internationalisation.

Co natomiast wydarzyło się w ramach działań związanych z kampanię Ready, Study Go! Poland? W tym wypadku rok rozpoczęliśmy pojawieniem się na Instagramie i zbliżamy się do 1000 obserwujących! Choć planowaliśmy w raz z polskimi uczelniami pojawić się na najważniejszych targach edukacyjnych oraz wydarzeniach branżowych, udało nam się zrealizować tylko trzy z zamierzonych misji edukacyjnych. Już w styczniu NAWA oraz dziewięć uczelni udało się do Zjednoczonych Emiratów Arabskich na targi International Education Show. W lutym z aż 19 instytucjami szkolnictwa wyższego wzięliśmy udział w targach edukacyjnych w Tbilisi International Education Fair 2020. Ostatnim wydarzeniem, które zorganizowaliśmy, była misja edukacyjna z ośmioma uczelniami do Ameryki Łacińskiej (Meksyk i Kolumbia). Wszystkie wydarzenia targowe wzbogacone były m.in. o zorganizowane przez nas spotkania na uczelniach lokalnych oraz w polskich placówkach dyplomatycznych.

Choć stacjonarnie odwiedziliśmy tylko cztery kraje to wirtualnie dotarliśmy do większej liczby! NAWA w ramach kampanii była obecna na wirtualnych targach i konferencji NAFSA. Z początkiem czerwca wzięliśmy również udział w The Student World Virtual Fair – targach on-line dla subkontynentu indyjskiego. W ciągu czterech godzin, nasze wirtualne stoisko zostało odwiedzone przez ok. 200 kandydatów zainteresowanych studiami w Polsce. Wzięliśmy udział również w targach wirtualnych kierowanych na rynek Ameryki Łacińskiej. W czerwcu odbyło się także webinarium Ready, Study, Go! Poland – studying & research opportunities for Indonesia – które zorganizowaliśmy przy współpracy z Ambasadą RP w Jakarcie. 

ZEA 2020

Misja edukacyjna NAWA do ZEA

Gruzja 2020

Misja edukacyjna NAWA do Gruzji

Meksyk 2020

Misja edukacyjna NAWA do Ameryki Łacińskiej

Nowy rok to również start z nowym projektem Digital Ambassadors Ready, Study, GO! Poland. Tzw. „cyfrowi” ambasadorowie Polski to grupa 18 osób z 20 państw, która studiowała bądź nadal studiuje w Polsce, niejednokrotnie jest też stypendystą programów NAWA i dzięki swojemu doświadczeniu włącza się w promocję studiów w Polsce zagranicą.

DGA

Pierwsze spotkanie i szkolenie dla Digital Ambassadorów

W powyższej części podsumowania półrocza można już znaleźć informacje na temat działań przez nas podjętych w związku z pandemią COVID-19. Jednak to nie wszystko. Uznając, iż najgorszym co może spotkać naszych beneficjentów oraz kandydatów do stypendiów jest luka informacyjna lub dezinformacja, postanowiliśmy na bieżąco informować o wszelkich krokach podjętych w związku z sytuacją, w której znalazł się świat akademicki, szczególnie w kontekście mobilności. Na stronie głównej NAWA zamieściliśmy specjalny żółty pasek oraz kafelek „Ważne informacje COVID-19”. Zagraniczni studenci mogli znaleźć natomiast wszystkie oficjalne komunikaty tłumaczone na język angielski na stronie www.go-poland.pl Wszelkie kroki, które podjęliśmy, podyktowane były zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego, natomiast w porozumieniu z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego wprowadziliśmy zmiany w regulaminach programów, elastycznie dostosowując je do nowych warunków realizacji. Nadal monitorujemy sytuację i zastrzegamy sobie możliwość wprowadzenia zmian w realizację projektów, jeśli wymagać tego będzie sytuacja, która w istotny sposób może wpłynąć na zdrowie i bezpieczeństwo naszych beneficjentów, współpracowników, pracowników oraz obywateli kraju.

Zważając na trudną sytuację, przygotowaliśmy specjalne wsparcie dla studentów zagranicznych – stypendystów NAWA. Z pomocy finansowej mogli skorzystać studenci, którzy z powodu pandemii COVID-19 znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej. O udzielenie jednorazowej zapomogi otrzymaliśmy 1413 wniosków, z czego świadczenie uzyskało 1152 z nich.

Obserwując jak liczne inicjatywy polskie uczelnie zaproponowały studentom, postanowiliśmy zabrać je w jednym miejscu. Stworzyliśmy bazę #perfectisolation i zaprosiliśmy instytucje szkolnictwa wyższego do przesyłania informacji o ich działaniach. My natomiast również zorganizowaliśmy cykl spotkań on-line Ready, Study, Go! Poland for students in Poland. Cykl dotychczas dziewięciu webinariów z wykładowcami akademickimi oraz ekspertami przeprowadziliśmy z myślą o studentach zagranicznych, którzy ze względu na język nie mogli uczestniczyć we wszystkich webinariach organizowanych przez ich uczelnie macierzyste.

NAWA podsumowanie polrocza 2020 1 v2 5

 

W ramach cyklu The Science must go on, pokazaliśmy, że w miejscu nie stanęła również nauka. Zaprezentowaliśmy sylwetki beneficjentów programów NAWA, którzy w formie on-line pokazali jak wygląda obecnie ich praca i czym się zajmują.

Zestawienie najważniejszych informacji, które miały miejsce w minionych sześciu miesiącach wydaje się być obszerne, jednak działań które w tym czasie podjęliśmy było znacznie więcej. Pandemia COVID-19 sprawiła, że nasze codzienne funkcjonowanie, jak również cele i sposoby ich osiągnięcia musiały ulec przedefiniowaniu. Obecna sytuacja, każdego dnia pokazuje nam jak silnie świat nauki powiązany jest z naszym zdrowiem i bezpieczeństwem, jak szybko świat do którego jesteśmy przyzwyczajeni może stanąć w miejscu. Jednak choć świat się zatrzymał, my poszliśmy dalej. Dla koronwairusa pojęcie „granica” nie istnieje. To ważne stwierdzenie, ponieważ uświadamia nam, że podejmując z nim walkę również musimy znaleźć się ponad granicami. Osiągnąć to możemy współpracą i wzajemnym zrozumieniem.

Cieszymy się, że pomimo trudności, które stanęły przed światem akademickim i naukowym przetrwaliśmy ten czas i z tą samą energią nadal działamy na rzecz umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i dostępności do edukacji dla wszystkich.

Dziękujemy wszystkim, którzy są z nami, zaufali nam składając wnioski do naszych programów, obserwują nas i wspierają nasze działania. 

 

 

 

Udostępnij