Szkolnictwo wyższe - NAWA

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

FERS

 

I Kongres Umiędzynarodowienia, który wspólnie z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym oraz IROs Forum zorganizowaliśmy w dniach 13-14 maja 2024 roku w Gdańsku.


Historyczny, ważny i potrzebny – to określenia, które najczęściej padały w trakcie i po zakończeniu I Kongresu Umiędzynarodowienia, który wspólnie z Gdańskim Uniwersytetem Medycznym oraz IROs Forum zorganizowaliśmy w dniach 13-14 maja 2024 roku w Gdańsku.

2 dni, 48 panelistów z 14 krajów, prawie 500 uczestników stacjonarnych i online. I Kongres Umiędzynarodowienia umożliwił spotkanie reprezentantów wszystkich decydentów oraz interesantów z krajowego sektora szkolnictwa wyższego.

Po wielomiesięcznych przygotowaniach odbyło się pierwsze takie od ponad dekady wydarzenie umożliwiające dialog, wymianę doświadczeń i – co najważniejsze – wspólne określenie wizji przyszłości umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego w Polsce. Wnioski i cele zebrane przez nas podczas wydarzenia znajdą się w Krajowej Strategii Umiędzynarodowienia Nauki i Szkolnictwa Wyższego i pomogą nam określić jej najważniejsze kierunki. To właśnie ten ogólnokrajowy dokument był przyczyną i podstawą organizacji I Kongresu i cieszymy się, że udało nam się zebrać tak szeroką i zróżnicowaną publiczność, której głos w tworzeniu Strategii jest konieczny.

„Potrzebna jest debata międzysektorowa, dlatego bardzo się cieszymy, że byli z nami przedstawiciele MSWiA i MSZ. Bo właśnie takiej szerokiej debaty potrzebujemy, jeżeli strategia ma być dokumentem w rzeczywisty sposób odpowiadającym na potrzeby z korzyścią dla wszystkich interesariuszy. Powinna ona być realnym narzędziem oddziaływania w zakresie umiędzynarodowienia – mówił dr Dawid Kostecki Rzeczpospolitej (pełen artykuł do przeczytania tutaj).

W trakcie Kongresu rozmawialiśmy głównie o inteligentnym i horyzontalnym umiędzynarodowieniu szkolnictwa wyższego i o wyzwaniach, m.in. tych związanych z rekrutacją cudzoziemców na studia i mikropoświadczeniami dyplomów zagranicznych. Zarówno od uczestników obecnych na sali, jak i online wybrzmiewały liczne pytania i postulaty dotyczące umiędzynarodowienia. Szczególnie gorącą i intensywną okazała się być dyskusja środowiska z przedstawicielami poszczególnych ministerstw. Wspólnie ustaliliśmy, że kluczem do realizacji strategii umiędzynarodowienia jest synergia pomiędzy różnymi obszarami polityki państwa: innowacjami, rozwojem, badaniami, polityką migracyjną, polityką edukacyjną etc. Dziś wnioskami z dyskusji chcemy podzielić się z Wami.

Zacznijmy od istotnej obserwacji, iż pomimo kryzysów: pandemicznego i wojennego, proces internacjonalizacji nie zatrzymał się. Zmieniły się narzędzia i optyka realizacji tego procesu, ale trwa on dalej. Świat zmienia się obecnie bardzo szybko i musimy być gotowi na różne zmiany i trudności – strategia zarządzania kryzysem musi być ważnym punktem rodzącego się dokumentu.

Wnioski i cele w punktach:                                                              

  • Zagospodarowanie globalnego rynku edukacyjnego z zachowaniem jakości kształcenia
  • Pogodzenie dynamicznego procesu umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego z polityką migracyjną Polski oraz bezpieczeństwem środowiska akademickiego
  • Etapy umiędzynarodowienia: proste formy kształcenia (np. kursy językowe) --> programy studiów w języku angielskim --> dual diploma (chosen diploma) --> wspólne programy studiów prowadzące do uzyskania European Degree, jako kolejny etap Procesu Bolońskiego (najwyższy poziom – wymaga czasu i zasobów kadrowych i finansowych).
  • Do stworzenia efektywnej strategii umiędzynarodowienia polskiej nauki i szkolnictwa wyższego potrzebne jest odniesienie się do strategii rozwoju Polski, a na poziomie wykonawczym niezbędne są: zapisy prawne, komunikacja pomiędzy interesariuszami umiędzynarodowienia (kreatorzy polityki i wykonawcy tej polityki),
  • świadomość celu umiędzynarodowienia (lepsza oferta, lepsi studenci, lepsza jakość edukacji i badań).

Podsumowując I Kongres, dr Bartłomiej Nowak, przewodniczący Rady NAWA powiedział: „Każda, nawet najtrudniejsza droga, zaczyna się od pierwszego kroku. Podczas tego kongresu poruszyliśmy wiele wątków, mieliśmy dużo spotkań, dowiedzieliśmy się, jak trudno jest trafić z naszymi postulatami do decydentów politycznych. Ale wszyscy wiemy, że realizacja najśmielszych marzeń wymaga siły, odwagi i konsekwencji. Marzenia nie spełniają się same, to my je realizujemy.”

Dziękujemy wszystkim obecnym na sali i online za ten wspólny pierwszy krok. Przed nami kolejne wyzwania, rozmowy, ale i osiągnięcia. Jesteśmy gotowi, by razem tworzyć wspólną, ogólnokrajową strategię umiędzynarodowienia. Wierzymy, że razem uda nam się wypracować wizję przyszłości umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce.

Pierwsze przygotowania do II Kongresu umiędzynarodowienia, tym razem skupiającego się na zagadnieniach dotyczących nauki, już trwają. O szczegółach będziemy informować na bieżąco, pozostańmy w kontakcie!

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z I Kongresu w galerii poniżej.

 

 

Udostępnij

W dniach 24 i 27 grudnia 2024 roku Kancelaria Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej będzie nieczynna.

Życzymy spokojnych i wesołych Świąt Bożego Narodzenia i zapraszamy do kontaktu w kolejnym dniu roboczym.