I Kongres Umiędzynarodowienia
szkolnictwo wyższe
• Gdańsk, 13-14 Maja 2024 r.
PONIEDZIAŁEK: 13 maja 2024
Centrum Medycyny Inwazyjnej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego — ul. Smoluchowskiego 17
INAUGURACJA KONGRESU | ||
8.30-9.30 | Rejestracja uczestników | |
9.30-10.00 | Otwarcie Kongresu:
Przemówienie wprowadzające:
| |
10.00-10.30 | Wykład wprowadzający
| |
10:30-11:30 | Sesja plenarna: Strategie umiędzynarodowienia – czy to działa? Od teorii do praktyki Prowadzący:
Paneliści:
W czasie panelu otwierającego chcemy porozmawiać z przedstawicielami instytucji – odpowiedników NAWA, którzy mają doświadczenie w tworzeniu i realizacji narodowych strategii umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego. Funkcjonujemy w czasach, w których tworzenie długookresowych dokumentów strategicznych staje się coraz trudniejsze, obarczone jest większym ryzykiem i prawdopodobieństwem błędu. Dodatkowo sfera współpracy międzynarodowej staje się szczególnie trudna, ze względu na rosnące geopolityczne napięcia. Jak w tych krajach, w których działają siostrzane instytucje NAWA, udaje się strategiczne plany przełożyć na praktykę codziennej działalności instytucji nauki i szkolnictwa wyższego? Na co powinniśmy zwrócić uwagę w Polsce, tworząc taki dokument planistyczny? Jak powinniśmy wyznaczyć cele, aby były możliwe do osiągnięcia? | |
11.30-12.00 | Przerwa kawowa | |
SESJE RÓWNOLEGŁE | ||
12.00-13.30 | Międzynarodowe programy kształcenia Prowadząca:
Paneliści:
Jednym z kluczowych tematów dyskusji będą programy wspólnych/podwójnych programów/dyplomów, które stały się potężnym środkiem wspierania współpracy między instytucjami edukacyjnymi na całym świecie. Ponadto sesja poświęcona będzie nowym trendom wynikającym z inicjatywy European University Alliances. Szczególnym punktem dyskusji, będą wnioski z pilotażowego programu dotyczącego European Degree, w którym eksperci, realizujący te projekty, podzielą się wnioskami z przeprowadzanych analiz, oraz dalszymi perspektywami rozwoju tej inicjatywy. Ponadto sesja poświęcona będzie koncepcji elastyczności wynikającej z mikropoświadczeń, które są coraz popularniejszym trendem w szkolnictwie wyższym. | Student zagraniczny w Polsce Prowadząca:
Paneliści:
Panel poświęcony będzie wyzwaniom związanym z przyjmowaniem na studia posiadaczy zagranicznych dokumentów. Omówione zostaną zasady dotyczące przyjmowania na studia i nabywania statusu studenta (w tym uczestnicy kursów językowych, uchodźcy). W trakcie dyskusji zostaną omówione wyzwania związane z tymi kwestiami z perspektywy polskich uczelni oraz NAWA jako instytucji przyznającej stypendia. Poruszona zostanie także problematyka uznawalności dyplomów i innych dokumentów potwierdzających wykształcenia oraz dobra praktyka w tym zakresie na przykładzie działań Biura Uznawalności Wykształcenia NAWA oraz rozwiązań stosowanych w Holandii i Włoszech. |
13.30-14.30 | Przerwa obiadowa | |
14.30-16.00 | Trendy mobilnościowe na świecie- prezentacje i dyskusja Prowadząca:
Wystąpienia:
15.35-16.00 – Dyskusja Celem tej części programu jest pokazanie, jakie współczesne trendy kształtują współpracę akademicką i mobilność na świecie. Globalna perspektywa Banku Światowego, polityka prowadzona przez Wielką Brytanię, spojrzenie niemieckie oraz perspektywa instytucji doradczej działającej w obszarze szkolnictwa wyższego w Europie pozwoli na uchwycenie najważniejszych zjawisk, które dziś wpływają na kształt umiędzynarodowienia. Następnie we wspólnej dyskusji spróbujemy określić trendy, które są najistotniejsze z punktu widzenia polskiej strategii umiędzynarodowienia. | Umiędzynarodowienie w szkołach doktorskich Prowadzący:
Paneliści:
Uczestnicy panelu omówią tematy dotyczące obecności doktorantów zagranicznych w polskich szkołach doktorskich. Przedmiotem rozmowy będą bariery i problemy w pozyskiwaniu doktorantów z zagranicy w Polsce. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie: jak umiędzynarodowienie wpływa na jakość nauki w szkołach doktorskich i jak ta jakość jest oceniana przez doktorantów. Poruszony zostanie także temat współprowadzenia prac dyplomowych z promotorami z zagranicy. |
16.00-16.30 | Przerwa kawowa | |
16.30-18.00 | Strategia państwa w pozyskiwaniu studentów zagranicznych Prowadzący:
Paneliści:
Niemalże w każdej rozmowie na temat umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego pojawia się wątek wiz i pozwoleń na pobyt. Perspektywa uczelni jest dość dobrze znana w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ale przepływ informacji między środowiskiem akademickim a innymi resortami jest trudniejszy. W czasie tej debaty reprezentanci uczelni oraz MSZ i MSWiA będą mogli wzajemnie poznać swoje stanowiska i uwarunkowania. W czasach, w których bezpieczeństwo staje na pierwszym miejscu, a jednocześnie wiele światowych problemów może być rozwiązanych tylko dzięki globalnej współpracy akademickiej, znalezienie wspólnego rozwiązania, które mogłoby stać się częścią strategii umiędzynarodowienia jest konieczne. | |
NETWORKING | ||
18.00-19.00 | Kolacja |
WTOREK: 14 maja 2024
09.30-11.00 | Partnerstwa strategiczne: jakich partnerstw potrzebujemy? Prowadzący:
Paneliści:
Podczas panelu omówione zostaną korzyści płynące z umiędzynarodowienia badań i programów kształcenia poprzez współpracę polskich instytucji edukacyjnych z uczelniami zagranicznymi. Poruszone zostaną kwestie umiędzynarodowienia kształcenia i badań, z uwzględnieniem różnic, m.in. kulturowych, językowych i administracyjnych. Przedstawione zostaną najlepsze praktyki we współpracy z zagranicznymi partnerami oraz perspektywy rozwoju międzynarodowych badań i międzynarodowych programów kształcenia w Polsce w kontekście globalizacji edukacji i zmiany potrzeb rynku pracy. |
11.00-11.30 | Przegląd strategii umiędzynarodowienia polskich uczelni - turboprezentacje
|
11.30-12.00 | Przerwa kawowa |
12.00-13.00 | Wsparcie zagranicznej części społeczności uczelni – jak to robić, żeby wszystkim było łatwiej? Prowadząca:
Paneliści:
Podczas sesji przedstawiona zostanie procedura wsparcia zagranicznej części społeczności uczelni opracowana przez zespół pracowników biur współpracy międzynarodowej trzech Uczelni Związku Fahrenheita: Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Omówione zostaną główne wnioski i rekomendacje „Raportu z badania potencjału szkół wyższych i instytucji naukowych do przyjmowania osób z zagranicy”, zleconego przez NAWA, obejmującego trzy grupy odbiorców: sieć biur współpracy międzynarodowej IROs Forum; osoby i instytucje zaangażowane w realizację programu NAWA „Welcome to Poland”; osoby i instytucje zaangażowane w rozwój polskiej sieci EURAXESS, w szczególności w wyróżnienie „HR Excellence in Research”. Sesja będzie również okazją do wymiany doświadczeń w zakresie budowania relacji w międzykulturowym i międzynarodowym środowisku, mających wpływ na skuteczną adaptację, zwiększanie liczby studentów, doktorantów, dydaktyków i naukowców z zagranicy, będących elementem polityki jakości, budowania marki uczelni oraz wzmacniania visibility. Jak to zrobiliśmy? W jaki sposób działamy? Jakie są rekomendacje dla polskich instytucji szkolnictwa wyższego i nauki dla podnoszenia poziomu umiędzynarodowienia i zwiększania potencjału do przyjmowania osób z zagranicy? Jakie to przynosi efekty? Posłuchajcie głosu naszych Studentów: czy jest im łatwiej, czy czują się częścią i co wnoszą do uczelnianej społeczności? |
PODSUMOWANIE KONGRESU | |
13.00-13.30 | Podsumowanie Kongresu – Dr Bartłomiej Nowak, Przewodniczący Rady NAWA |
13.30-14.30 | Przerwa obiadowa |